Emne

Templets åbenthus

Når Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige opfører et nyt tempel, bliver den hellige bygning åbnet for offentlig rundvisning. Enhver kan deltage til åbenthus, der normalt varer et par uger. Efter dette bliver templet formelt indviet og er kun åben for kirkemedlemmer, der er aktivt engagerede i troen.

Under et åbenthus kan besøgende lære mere om formålet med templer, og hvorfor de er vigtige for sidste dages hellige. Åbenthus-arrangementet begynder med en kort videopræsentation, hvorefter en frivillig guide viser besøgende rundt i templet. Inde i templet forklarer guiden funktionerne ved de vigtigste værelser, der fx kan omfatte instruktioner omvielse eller dåb. Guiden giver også en kort forklaring på den sidste dages hellige overbevisning, der ligger til grund for disse funktioner. Ved rundvisningens afslutning føres de besøgende til et receptionsområde, hvor der serveres forfriskninger, og hvor frivillige medlemmer er parate til at bevare yderligere spørgsmål.

Der er gratis adgang til templernes åbenthus, dog kan der ved stor interesse kræves billet. Udover den offentlige rundvisning giver templets åbenthus ofte rundvisninger til naboer, entreprenørerne, bygningsarbejderne, de lokale medier og indbudte dignitarer fra samfundet og regeringen.

For medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er templer »Herrens hus«, de helligste steder på jorden. Tempeltjeneste binder familier sammen for evigt, underviser i formålet med livet og forklarer Guds frelsesplan. Tempeldeltagelse understreger personlig, åndelig udvikling og styrker de sidste dages helliges forpligtigelse til at følge Jesu Kristi eksempel.

På nuværende tidspunkt er der 134 fungerende templer verden over og 26 andre er bekendtgjort eller under opførsel.