Emne

Tiende

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige praktiserer det bibelske tiendeprincip ved at give 10 procent af deres indkomst til Kirken.

Tiende har været kendt siden Det Gamle Testamentes tid. For eksempel står der skrevet i 1 Mos 14:17-20, at Abraham betalte tiende til Melkisedek. I dag anvendes tiendepengene til mange forskellige formål, heriblandt humanitær indsats, opførslen af kirkebygninger og templer. Tiendepengene financierer også for Kirkens driftsomkostninger og hjælper med finansieringen af programmerne inden for missionerings-, uddannelses- og slægtsforskningsprogrammer.

Sidste dages hellige giver deres tiende til lokale ledere. De lokale ledere sender pengene til Kirkens hovedkontor i Salt Lake City i Utah, hvor en komité afgør, hvorledes midlerne anvendes. Dette råd består af Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd.

Som medlemmer af mange andre trosretninger, så tror sidste dages hellige på, at tiendebetaling viser taknemlighed til Gud og bibringer både åndelige og verdslige velsignelser.