Nyheder Blog

Rapporter viser alkohols ødelæggende indflydelse på verdensplan

En leder i den amerikanske avis Deseret News om vigtigheden af at bremse alkoholmisbrug citerer nyere rapporter fra det amerikanske Center for Sygdomskontrol (CDC) og Verdenssundhedsorganisationen (WHO), der viser den ødelæggende indflydelse fra overdrevent alkoholforbrug i USA og på verdensplan.

En rapport af CDC fra juni 2014 nævner, at alkoholmisbrug udgør 1 ud af 10 dødsfald blandt voksne i arbejdsalderen (20-64 år) i USA – 88.000 døde om året mellem 2006 og 2010. En rapport af WHO nævner, at 3,3 millioner dødsfald i 2012 – næsten 6 procent af alle dødsfald på verdensplan det år – var forårsagede af overdrevent alkoholforbrug.

»Der er brug for, at mere bliver gjort for at beskytte befolkninger fra alkoholforbrugets negative helbredskonsekvenser,« siger Oleg Chestnov, assisterende generaldirektør for Ikke-smitsomme Sygdomme og Psykiatri i WHO. »Rapporten af [WHO] viser tydeligt, at der ikke er plads til efterladenhed, når det kommer til at reducere skadeligt forbrug af alkohol.«

I Utah, hvor flere end 2 millioner medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bor, har omfattende alkohollove på statsniveau tjent folk godt. Utah har det laveste antal alkoholrelaterede dødsfald i trafikken per husstand ud af alle 50 stater og er placeret på eller tæt på bunden af flere andre alkoholrelaterede statistikker.

»Selv om, at ingen stats system er perfekt eller immunt fra det dødstal, alkohol forårsager, er Utah heldig i at have dets balancerede sæt af restriktioner på markedsføring og distribution,« siger lederen i Deseret News. »De fortsætter med at producere favorable effekter i begrænsningen af et socialt problem, der kræver, at 1 ud af 10 individer i den arbejdsdygtige alder lader livet.«

Læs hele lederen på engelsk: Public Health Officials Worldwide Are Awake to the Problems of Alcohol Abuse.

Gennemse Blog

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Retningslinjer vedrørende omtale: Når der skrives om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, vær da venlig at bruge Kirkens fulde navn i den første henvisning. Se yderligere information om brugen af Kirkens navn i vore retningslinjer på internettet. »Retningslinjer.