Pressemeddelelse

Ny påskekoncert »Forløseren« portrætterer Kristi liv og tjenestegerning gennem religiøs musik og inspirerede kunstværker

Koncerten bliver sendt den 26. marts og kan ses indtil midt i april

En ny påskekoncert, som fejrer vor Frelsers, Jesu Kristi, liv og tjenestegerning er produceret af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Europa, og den kan ses fra den 26. marts 2023. Programmet med titlen »Forløseren« viser musik fra Jenny Oaks Bakers album af samme navn og blev for nylig optaget med hende og et ungdomsorkester og -kor i Goshen i Utah. Her ligger filmstudiet, der blev brugt til serien af bibelvideoer, der blev optaget for en del år siden.

Ældste Hans T. Boom, der er Kirkens leder i Det Nordeuropæiske Område, har udtalt: »Det er første gang, at Kirken i Europa har produceret en koncert specifikt til påske. Sammensætningen af skøn musik, virkningsfulde billeder og værker af verdenskendte europæiske malere frembringer yderligere mening til denne helt særlige tid på året. Vi håber, at medlemmer og venner af Kirken føler sig inspireret ved at se koncerten, og at det vil styrke deres ønske om at følge Jesus Kristus og at være en positiv indflydelse i verden.«

Før hvert musiknummer bliver et velkendt Kristuscentreret kunstværk af en europæiske kunstner præsenteret. Mesterværker af Leonardo Da Vinci, Carl Bloch, Angelica Kaufmann, Henrich Hofmann, Francisco de Zurbarán, Bertel Thorvaldsen, Simon Dewey og andre bliver vist. Den svenske entertainer Louis Herrey er fortæller på Frederiksborg Slot i Danmark, hvor de kendte billeder af Carl Bloch er udstillet. Louis vandt sammen med sine brødre det europæiske melodi grand prix i 1984.

Idet Louis Herrey reflekterede over koncerten, nævnte han, at han tror på, at alt godt og opbyggende fører os til Kristus. »Vi skal blot mindes om det fra tid til anden. Denne påskekoncert er en af disse påmindelser. Jeg føler mig beæret over at have været en del af denne produktion, over at præsentere kunstværker, der minder os om, hvad vor Herre og Frelser betyder for os, og som er med til at rette vores fokus på hans helbredende kraft,« konkluderede han.

Jenny Oaks Baker sagde, at hun også føler sig utrolig velsignet ved at være en del af denne produktion om Frelseren Jesus Kristus. »Jeg er så taknemlig for at kunne optræde med denne inspirerede musik, der er komponeret og arrangeret af Kurt Bestor, som et lydbillede til scener, der beskriver Frelserens liv. Jeg håber, at denne produktion gør alle i stand til at mærke Ånden og bringer dem nærmere på Jesus Kristus.«

Koncertformat og Sådan ser man

Koncerten bliver filmet på engelsk og bliver præsenteret på 31 sprog. Den kan ses på

Kirkens nationale hjemmeside, YouTube og Facebook fra søndag den 26. marts 2023 kl. 18.00 CET indtil midt i april 2023.

Retningslinjer vedrørende omtale:Når der skrives om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, vær da venlig at bruge Kirkens fulde navn i den første henvisning. Se yderligere information om brugen af Kirkens navn i vore retningslinjer på internettet. »Retningslinjer.