Mormondelegation til UNESCO-sponsoreret konference i Makedonien

Fire repræsentanter fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige deltog i en konference med embedsmænd, religiøse repræsentanter og forskere fra hele verden, der blev afholdt den 10.-12. maj 2013 i Skopje i Makedonien. Arrangementet, der fokuserede på at skabe dialog mellem religioner og samfund, var det tredje af sin slags og blev arrangeret af republikken Makedonien og UNESCO (FN’s organisation for uddannelse, videnskab og kultur).

»Vi er Guds børn. Vi er alle brødre og søstre,« sagde Manfred Schütze i sit indlæg på konferencen. Lederen af Kirkens delegation på fire opfordrede alle deltagere til at »styrke de bånd, vi har fælles.« Schütze blev ledsaget af Kirkens makedonske informationschef Klementina Vasileva, Kirkens juridiske rådgiver i Europa David Colton og den assisterende informationschef i Europa dr. Ralf Grünke.

Konferencen fokuserede på tre emner: Pluralistiske samfund og religiøs tolerance, at leve sammen ved at respektere forskelligheder samt mediernes bidrag til den tværreligiøse og tværkulturelle dialog. Vasileva påpegede i sin tale, at frihed til at tilbede er et princip, der er medtaget i Kirkens grundlæggende udtalelse om sin lære, som kaldes Trosartiklerne. »Vi må forsvare en fredelig dialog, at ære og skabe juridiske platforme for religionsfrihed for alle og åbne munden, når andres frihed til at tilbede er i fare,« fortalte Colton forsamlingen. Dr. Grünke fremhævede, at nyhedernes dækning af religion bør være fair, nøjagtig og grundig.

Verdenskonferencen for dialog mellem religioner og samfund foregår hvert tredje år. Repræsentanter for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige deltog også aktivt i 2007 og 2010.