Moroni-statue sat på templet i Ogden

Mens renoveringen af Ogden Utah Templet skrider frem, anbragte byggearbejderne tirsdag morgen en statue af englen Moroni ovenpå templets nye spir. Den 4,25 m store figur, er den samme som prydede templet, før det blev lukket. Statuen blev taget ned i begyndelsen af ombygnings projektet og sat fuldstændig i stand.

Med denne tilføjelse bliver højden på det nyrenoverede tempel lige under 57 meter. Statuen er lavet af glasfiber belagt med bladguld, som støttes af en stålkonstruktion og vejer omkring 360 kg.

Templet blev lukket i april 2011 for at ombygge og arkitektonisk ændre dets udseende og omgivelser. Templet forventes færdig i slutningen af 2014. Perioden med offentligt åbent hus er endnu ikke blevet bekendtgjort. Hele Templets ydre bliver omdannet med nye sten og kunstglas. Indgangen til templet vil også blive flyttet fra den vestlige side til den østlige side, hvor den vil komme til at vende ud mod Washington Boulevard.

Inde i templet vil nogle rum blive omdannet, men bygningen kerne design vil forblive det sammen. Som det har været tilfældet ved renoveringen af andre templer, vil gamle el-, varme- og VVS-anlæg blive udskiftet til moderne, energibesparende udstyr. Andre bemærkelsesværdige forbedringer omfatter en parkeringskælder og en komplet renovering af tempelgrunden.

Sidste dages hellige templer er et sted, hvor Kirkens medlemmer indgår højtidelige løfter og forpligtelser mod Gud, og hvor troens højeste sakramenter foregår, herunder ægteskabspagter for tid og al evighed. Templer adskiller sig fra de titusinder af lokale kirkebygninger, hvor medlemmerne typisk mødes til søndagens gudstjenester og forskellige aktiviteter i løbet af ugen. Før templet blev lukket for renovering, betjente det ca 76 stave med op mod 262.000 kirkemedlemmer. Mens Ogden Templet renoveres, opfordres medlemmer til at benytte templerne i Logan og Bountiful.

Ogden Utah Templet blev oprindeligt indviet i 1972 som Kirkens 14. tempel og det femte i Utah. Det første tempel i det nuværende Utah, blev indviet i St. George i 1877, efterfulgt af Logan i 1884, Manti i 1888, Salt Lake City i 1893 and Ogden i 1972.

Følg renoveringsprojektet på templets hjemmeside.