Livsændringer på Friendship Centres (Venskabscentre)

I de senere år er mange mennesker blevet fordrevet på grund af krig, forfølgelse eller naturkatastrofer. De tvinges ofte pludseligt fra deres hjem, uden tid eller midler til at tage deres ting med.

At ankomme hjemløs til et andet land, og ofte uden en øre på lommen, er en skræmmende og ensom oplevelse. Kent Miller, der arbejder frivilligt for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ved Peckham Friendship Centre (i det sydøstlige London), siger: »De to ting, de har mest brug for, udover et arbejde, er rigtige venskaber og evnen til at tale engelsk.«

FriendshipCentre_03
Peckham Friendship Centre i det sydøstlige London i England2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

I nutidige skrifter formanes vi til at »bistå de svage, opløft[e] de nedhængende hænder, og styrk[e] de matte knæ.« (L&P 81:5). Friendship Centres (venskabscentre), der er organiseret af Latter-day Saint Charities, Kirkens humanitære organisation, tilbyder flygtninge et sted, hvor de kan møde nye venner, arbejde på at blive integreret, lære nye færdigheder og få lidt samfundskundskab. I samarbejde med andre velgørende organisationer, lokale myndigheder og ngo’er hjælper de med at imødekomme de mange flygtninges og indvandreres behov, når de kommer til Europa.

Det første af disse centre åbnede i februar 2018 i Athen i Grækenland. Der udbydes kurser i græsk, engelsk, madlavning, kunst og musik tillige med beskæftigelsesmæssige færdigheder.

FriendshipCentre_01
Ældste og søster Miller, frivillige i Peckham Friendship Centre i England2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

I samarbejde med Den Episkopale Kirke blev venskabscentret i Rom åbnet i maj 2018, hvor man hjalp 25 flygtninge om ugen. I marts 2019 var det tal oppe på næsten 500 deltagende om ugen. Der blev tilbudt sprogundervisning i italiensk, engelsk og fransk og træning i andre færdigheder, der er nyttige i livet og på arbejdsmarkedet.

Centrene er bemandet af lokale og internationale frivillige. Der tilbydes også juridisk rådgivning og hjælp med dokumenter.

Friendshipcentre_02
Ældste og søster Barney, frivillige i Rome Friendship Centre i Italien2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Der er ligeledes blevet åbnet centre i Peckham og Wembley (det vestlige London) i England. Her tilbydes der kurser i English Connect (EC), basale computerfærdigheder, jobtræning og beskæftigelsesvejledning. Der tilbydes ugentlig undervisning af børn i skolealderen.

Centrene blev lukket ned i begyndelsen af sidste år på grund af COVID-19 pandemien. Nu tilbydes der online undervisning, hvor frivillige i Storbritannien underviser hjemmefra. Der deltager elever fra hele verden. Nelson Hafen, tilsynsførende med centret i Wembley, har set dem blive »venner med hinanden og deres lærere, når de lærer sammen.«

FriendshipCentre_04

Peggy Powell, lærer ved centret i Peckham, taler om at hjælpe Katherine med at lære og sætte sig karrieremål. Hun blev så glad for at se Katherine få job som undervisningsassistent. »Da hun begyndte at tage vores EC-kursus, havde hun arbejdet som rengøringsassistent i England i to år.«

I Jakobs Brev 1:27 læser vi, at »en ren og ægte gudsdyrkelse er … at tage sig af faderløse og enker i deres nød og bevare sig selv uplettet af verden Ændringerne i flygtningenes liv gennem oprigtig tjeneste er kernen i og formålet med disse centre. De frivilliges liv ændres også som en sidegevinst af denne tjeneste. Gaylene Bickmore, en anden lærer, siger: »Undervisningen her har velsignet mig langt mere, end I aner.«