Forening gennem tro

Da Covid 19 strammede sit greb om verden, begyndte samfundet at lukke ned. Begivenheder blev aflyst, forretninger blev lukket, og selv traditionelle fejringer blev droppet. Religiøse møder blev sat på pause. Men i Sabadell i Spanien fortsatte en tværreligiøs gruppe deres bestræbelser virtuelt.

Sabadells tværreligiøse dialoggruppe (GDIS) mødes hver måned for at drøfte en lang række emner. Ifølge Cristina Villar Rey fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er »gruppen godkendt af byrådet og har til hensigt at fremme kundskab og gensidig respekt mellem de forskellige religiøse trosretninger, der er til stede i kommunen.«

Sidste dages hellige, katolikker, baptister, anglikanere, brahma kumaris, Bahá’í, jødiske og evangeliske repræsentanter bestemmer et årligt emne. Hver måned fortæller en af repræsentanterne om deres tros lærdomme om det tildelte emne. Gæstetalere kan også fra tid til anden blive inviteret til at dele ekspertise om lovgivning, helbred og andre emner.

Efter mange måneder med videokonferencer blev det første fysiske møde i GDIS afholdt for nylig. Gruppen samledes i en lille skov på grunden ved den sidste dages hellige kirkebygning. Det blev besluttet, at et møde vil blive afholdt i september som en hyldest til alle, der døde under pandemien. Sabadells byråd vil slutte sig til arrangementet.

Interfaith01
Nogle medlemmer af gruppen efter mødet i maj2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

På samme måde mødtes den portugisiske tværreligiøse dialoggruppe for nylig i et blandet format halvandet år efter pandemiens begyndelse. Repræsentanter for 15 kirker med base i Portugal mødtes tirsdag den 22. juni. På grund af myndighedernes restriktioner, der tillader 30 procents kapacitet i konferenceværelset, var der nogle, der kom fysisk, mens resten deltog virtuelt.

Interfaith02
Direkte møde for den portugisiske tværreligiøse dialoggruppe2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Talerne blev valgt blandt gruppens religiøse repræsentanter. Dr. Joaquim Moreira fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige talte om »Den sociale dimension af kirker i Portugal med hensyn til humanitær støtte«. Udover kirkeledere deltog mange regeringsledere og ikke-regeringsledere.

Interfaith03
Dr. Moreira taler2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Ifølge dr. Moreira har gruppen »regelmæssige månedlige møder, hvor vi drøfter emner af religiøs relevans, og hvordan religioner kan gøre en positiv forskel i det portugisiske samfund.« Deres mål er harmoni mellem religioner med respekt for de doktrinære forskelle mellem hver enkelt, men forenet i fælles formål.

Nylige emner, de har drøftet, omfatter overholdelse af sundhedslove i landet, der er relateret til pandemien. Dette omfatter udbredelse af kommunikation om vaccinen og hjælp migranter til at blive vaccineret uden frygt for fordrivelse fra landet. Derudover hjælper de flygtninge med at blive integreret i det portugisiske samfund.

Gruppen stræber efter lige rettigheder for alle religioner. En af deres bedrifter var at legalisere forkyndelse i Portugal. De søger at opnå en balance mellem sekularisme og religion for unge i det portugisiske uddannelsessystem. I det lys arbejder de på at forvandle faget »Katolsk moral og religiøs uddannelse« til »Religioners historie«. De stræber yderligere efter at nedbryde forskellige religioners myter blandt unge voksne og »så frø til etableringen af religiøs fred i Portugal«.

Forståelse, respekt, venskab og kærlighed. Det er det, som folk af alle trosretninger stræber efter. At arbejde sammen i denne ånd gør disse grupper i stand til at stræbe efter håb om fred og enighed, fjerne stereotyper, afskaffe misopfattelser og undgå fremmedgørelse. Ved at indse fællestræk snarere end forskelligheder kan de stå sammen for at beskytte religiøse friheder.

Ældste David A Bednar, en apostel fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, har sagt, at »en passende forståelse af og respekt for religiøse grupper kan give vigtige fordele for hele lokalsamfundet.«