Eliza R. Snows taler udgivet online

Sidste dages hellig pioner ledte Hjælpeforeningen i det vestlige USA

Den komplette samling af Eliza R. Snows taler, en fremtrædende pioner og kvindeleder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges historie, udgives online. Dokumenter udgives på en ny webside, »The Discourses of Eliza R. Snow«. Indholdet er tilgængeligt for offentligheden uden beregning. Projektet fra Church Historian’s Press er første gang Snows taler samles i en enkelt udgivelse.

ElizaRSnow.jpg
Eliza R. Snow, anden præsident i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab© 2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

»Eliza R. Snow er blandt de bedst kendte kvinder i det 19. århundrede,« sagde Jenny Reeder, ledende historiker på projektet.

Talerne er samlet fra Snows personlige dagbøger og mere end tusind organisatoriske notesbøger og samtidige aviser, heriblandt Woman’s Exponent, Deseret News og Millennial Star. Talerne – der stadig er relevante i dag – vil blive udgive i bundter på hjemmesiden over de næste år. Halvtreds taler er nu tilgængelige.

Eliza Roxcy Snow blev Hjælpeforeningens anden hovedpræsident den 17. juli 1880 og tjente i den kaldelse, indtil hun døde i 1887.

Hun var en dygtig taler og holdt næsten 1.200 taler fra 1840 til 1887 i Illinois og rundt omkring i territorierne Utah og Idaho.

»Hun rejste til næsten alle bosættelser i territoriet Utah for at undervise kvinder, unge kvinder og børn, såvel som mænd og unge mænd og drenge om genoprettelsen, frelsesplanen, de helliges ansvar og kvinders rolle i at opbygge Guds rige,« sagde Reeder. »Eliza var et personligt vidne til begivenheder i genoprettelsen.«

Snow var en tæt partner og polygam hustru til profeten Joseph Smith. Hun var også polygam hustru til Brigham Young efter Josephs martyrium.

Snow var meget bekendt med Hjælpeforeningen i Nauvoo og dets første præsident, Emma Smith, idet hun var sekretær og førte referat i den organisation fra 1842 til 1843 i Nauvoo i Illinois. Hun arbejdede også med kirkeledere for at organisere Primary og Unge Damers Gensidige Uddannelsesforening (nu Unge Kvinder).

I 1868 udpegede Kirkens præsident, Brigham Young, Snow til at organisere lokale hjælpeforeninger i det vestlige USA, heriblandt i Utah og Idaho. Opgaven gav hende adgang til næsten alle kvindelige medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, der ofte kaldte hende »søster Eliza«, »tante Eliza« eller »søster Snow«. Hun lærte kvinder at udvikle et personligt forhold til Gud, efterleve evangeliske standarder og drage omsorg for andre. Snow, der også var digter, var et eksempel på og beskrev sidste dages hellige kvinders bidrag i samfundet.

I hendes taler bar hun personligt og historisk vidnesbyrd, uddybede lærdomme og opfordrede medlemmer til at deltage i kirkeaktivitet.

Snow blev født den 21. januar 1804 i Becket i Massachusetts som datter af Oliver og Rosetta Pettibone Snow. Hun var det andet af syv børn. Hendes lillebror Lorenzo Snow blev senere Kirkens femte præsident.

Fuldt søgbare transskriberinger på siden gør det nemt at finde specifikke citater eller taler om emner, der er relevante i dag. Digitale billeder af originale manuskripter er forbundet til talerne, og kort over talers lokaliteter og yderligere ressourcer giver nyttig kontekst.

For flere oplysninger, besøg churchhistorianpress.org.