Virtuelle kirkehistoriske rundvisninger styrker troende verden over

Lokale oversættere udvider muligheder for at besøge fjerne steder

Virtuelle kirkehistoriske rundvisninger bringer »historien til live,« siger Sybille Ravn-Winch. Tidligere på året blev hun bedt om at oversætte en direkte rundvisning i den hellige lund fra engelsk til tysk for andre medlemmer af menigheden, hvor hun går i kirke i Tyskland. Selvom de fleste historiske steder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tilbyder virtuelle rundvisninger på engelsk og nogle få andre sprog, har lokale oversættere åbnet for muligheder for medlemmer og venner af Kirken over hele kloden, som ellers ikke ville have mulighed for at besøge historiske kirkegrunde personligt.

Den hellige lund ligger i Palmyra i New York i USA. Dette sted er betydningsfuldt for sidste dages hellige, da det er der, at Gud Faderen og hans Søn Jesus Kristus viste sig for unge Joseph Smith jun. i 1820 og indledte genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke i verden i dag.

Virtual Tours Church Sites 01
Den hellige lund ligger i staten New York.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

»Der var stadig sne på jorden, da turguiderne gik på stierne og gav os en fornemmelse af omgivelserne, som om vi var der,« siger Sybille. »Turen fra huset til den hellige lund var ret lang og giver dig en bedre forståelse af den indsats, som Joseph Smith måtte yde for at finde et afsides sted at bede.«

Pandemien var katalysatoren for, at Kirkens historiske steder begyndte at tilbyde virtuelle rundvisninger. Efterhånden som folk over hele verden blev mere komfortable med online mødeplatforme, blev der gjort en betydelig indsats for at gøre rundvisningerne til en meningsfuld oplevelse. Guider på stedet sætter tempoet for rundvisningen, så oversætterne kan oversætte nogle få sætninger ad gangen. Opdateringer til telefoner, kameraer og teknologi blev foretaget for at forbedre den virtuelle oplevelse. Derudover er der ofte sørget for tid til at besvare spørgsmål fra deltagerne for at personliggøre rundvisningen.

»Vi indså straks behovet for at hjælpe vores missionærer med at opfylde deres formål,« siger Brad Allen, præsident for Mindesmærket for Mormonbataljonen. »Det var en fryd for os at se dem fortælle historien om mormonbataljonen, og hvad det betød for udvidelsen af USA og Kirken med et verdensomspændende publikum.«

Mindesmærket for Mormonbataljonen i San Diego lukkede for personlige rundvisninger den 14. marts 2020. I løbet af de næste 14 måneder sørgede missionærerne for næsten 3.800 virtuelle rundvisninger for omkring 40.000 gæster fra 70 lande verden over, herunder 22 fra Europa.

Virtual Tours Church Sites 02
Mormonbataljonen i San Diego2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

»Mange af medlemmerne af Mormonbataljonen var europæiske sidste dages hellige,« siger Brad Allen, præsident for Mindesmærket for Mormonbataljonen. »De var Kirkens pionerer, trofaste og hengivne – de ydede ofre for at opbygge Zion.«

Den næste virtuelle rundvisning, Sybille gerne vil deltage i, er historiske Nauvoo, der ligger i det vestlige Illinois i USA. Nauvoo er en by, der af de første sidste dages hellige blev bygget ved Mississippiflodens bred og tjente som Kirkens hovedsæde fra 1839 til 1846.

Søster Marilyn Berg Rizley tjener sammen med sin mand, præsident Stephen Rizley, der fører tilsyn med Kirkens historiske sted i Nauvoo. Hun siger, at personlige og virtuelle rundvisninger er et meningsfuldt supplement i år for Kirkens medlemmer, der er involveret i et ugentligt studium af Lære og Pagter og Kirkens tidlige historie, som det står beskrevet i læseplanen for Kom og følg mig i 2021.

Virtual Tours Church Sites 03
Historiske Nauvoo2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

»Vi elsker at være i kontakt med medlemmer over hele verden og dele Kirkens rige historie her i Nauvoo,« siger søster Rizley. »Disse steder blev bevaret og genopbygget for at styrke vores medlemmers tro. De er levende vidnesbyrd om dem, der ofrede så meget for at grundlægge Kirken. Vi kan alle trække på deres heltemod og også gøre svære ting.«

Hun kom med nogle få tips, når man arrangerer en virtuel kirkehistorisk rundvisning med en lokal oversætter. 1) Find en person, der taler engelsk, til at tilmelde sig med gruppen. 2) Når online-rundvisningen begynder, så lad missionærerne i chatten vide, at en oversætter vil blive brugt, og de vil gøre oversætteren til medvært for at muliggøre adgang til mikrofonen. 3) Tjek for at sikre dig, at rundvisningen er sat til den rigtige tidszone for jeres land. Mange gange kan rundvisninger imødekommes efter lukketid for virtuelle deltagere over hele verden.

Præsident Allen siger, at deltagerne på virtuelle rundvisninger »kan forvente at få styrket deres kærlighed til evangeliet og få påskønnelse for det, de tidlige sidste dages hellige gjorde for at bane vejen for os i dag.«

»Disse rundvisninger hjælper vores historie til at blive mere virkelig og troværdig for nye og mangeårige medlemmer af Kirken,« siger Sybille. »Det er et smukt eksempel på at opbygge tro for os alle.«

Kirkens historiske steder vil fortsat tilbyde virtuelle rundvisninger for enkeltpersoner, familier og grupper, selv når personlige rundvisninger bliver genoptaget. Rundvisninger kan planlægges følgende steder: Joseph Smiths fødested, den hellige lund, Cumorahøjen, Stedet for Mormons Bogs udgivelse, Stedet for præstedømmets gengivelse, Whitmers gård, historiske Kirtland, Besøgscentret i Independence, Fængslet i Liberty, Tabernaklet i St. George, Mindesmærket for Mormonbataljonen i San Diego og Mormon Trail-centeret i Winter Quarters. Rundvisninger kan nu bestilles fra et enkelt sted på Kirkens hjemmeside – https://www.churchofjesuschrist.org/learn/historic-sites/virtual-tours-by-location?lang=eng