Unge mormoner i Norden samlet i Danmark

001627
Et kor på 100 unge kristne stod og sang ved fødderne af Bertel Thorvaldsens Kristus-statue i domkirken i København for at vidne om deres tro på Jesus Kristus. De var en del af i alt 650 unge voksne, der deltog i Festinord, en årlig konference organiseret af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige for unge i Norden. Festinord foregik i år den 23.-28. juli i Farum.

Koret optrådte med sangene »This is the Christ« og »Jeg er Guds kære barn«, som fik gæsterne til at tænke over invitationen fra Kristi udstrakte arme på Thorvaldsens statue. Den danske billedhuggers statue har særlig betydning for mormoner, eftersom kopier kan ses i adskillige af deres bygninger verden over, herunder en lidt over 3 meter høj kopi på Tempelpladsen i Salt Lake City.

Mødet i Vor Frue Kirke blev en historisk begivenhed, hvor både en sidste dages hellig kirkeleder og en historiker fra domkirken sammen holdt foredrag om historien bag den originale Kristus-statue. Matthew O. Richardson, andenrådgiver i Søndagsskolens hovedpræsidentskab i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, og Susanne Torgaard forklarede, hvordan Thorvaldsens gengivelse af Frelseren er blevet et symbol på den kristne tro og tilbedelse hos både mormoner og lutheranere.

Unge fra 26 lande deltog i Festinord 2012. Ældste R. Ingvar Olsson, der er områdehalvfjerdser i Kirken, udtrykte i sin åbningstale sit håb om, at konferencen vil opbygge vidnesbyrd, styrke familie, styrke enheden og fremme personlig vækst. En anden taler var Brad Wilcox, der er professor på Brigham Young University, og han gav hver enkelt deltager en opfordring til at »erstatte deres frygt med tro; tro på, at Gud virkelig er der; tro på, at han har en plan med dit liv, og tro på, at han vil hjælpe dig med at blive alt det, som han ønsker, at du skal blive. Han vil hjælpe dig med at blive alt det, som du kan blive.«