Trossamfund vil bidrage til at forme Europas fremtid, siger mormonleder ved et møde i Europa-Kommissionen

Kirke- og trossamfund vil have en stor indflydelse i at forme Europas fremtid, siger ældste Massimo De Feo fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ved dette års møde på højt niveau med religiøse ledere. Frans Timmermans, første-næstformand for EU-kommissionen, var vært for begivenheden, der blev afholdt den 7. november 2017. Sammen med ham deltog Mairead McGuinness, første-næstformand for EU-parlamentet. De ti religiøse ledere og EU-embedsmænd, der var samlet ved EU-kommissionens hovedkvarter i Bruxelles, drøftede »Europas fremtid: En værdi-baseret og effektiv union.«

»Langt ud over kirkens mure bygger religiøse personer og organisationer hospitaler og skoler, driver velgørende organisationer og krisecentre, styrer forretninger og tænketanke, underviser ungdomsgrupper og uddannelsesprogrammer, uddeler humanitær hjælp over hele verden og finder arbejde til de arbejdsløse,« bemærker ældste De Feo, der tjener som generalautoritet og halvfjerdser.

I sin tale drøfter ældste De Feo, hvordan man kan definere fælles værdier i et splittet samfund, det bidrag religiøse ledere yder til drøftelsen af europæiske værdier og behovet for at udvikle en form for samfundsfølelse på et højere europæisk niveau. Han fremhævede desuden den vigtige rolle, unge spiller. Uden dem, tilføjede han, har Europa ingen reel fremtid. Han rådede til, at de nye generationer bør finde de religiøse og moralske værdier, der bliver tabt, deriblandt den traditionelle families grundlæggende rolle. Ældste De Feo opfordrede ved at citere den 12. og 13. trosartikel fremmelsen af fremtidige europæiske retningslinjer, der er »dydig[e], elskelig[e], værd at tale godt om eller rosværdig[e],« og fremhævede vigtigheden af aktiv borgerdeltagelse i den demokratiske proces.

»Vi tror, at lovlydige samfundsborgere, der er oprigtigt interesseret i at fremme det fælles gode, kan være del i positiv forandring og udvikling,« siger han. »Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er klar og betragter det som dens pligt, sammen med andre tros- grupper og samfund, at være til gavn for og velsigne alle Guds børn.«

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har haft en aktiv tilstedeværelse i Europa i over 170 år og har for tiden mere end en halv million medlemmer, der mødes i flere tusinde menigheder over hele kontinentet.

En video af mødet kan ses på Europa-Kommissionens hjemmeside. Her findes desuden et klip af Mairead McGuinness' udtalelse.