Emne

Tempelpladsen

I hjertet af Salt Lake City centrum i Utah ligger den historiske Tempelplads, der er et af de mest populære turistattraktioner i Utah samt Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges hovedsæde.

Gratisrundvisning på tempelpladsen er tilgængelig på 30 sprog med guider, der taler det pågældende modersmål. Området på 14 hektarer tiltrækker millioner af besøgende fra hele verden på grund af dets berømte forskningsbiblioteker, kulturelle aktiviteter og historiske bygninger. Pladsens hovedattraktion er det majestætiske tempel i Salt Lake, der tog over 40 år at opføre. Da templet ikke er åbent for offentligheden, kan besøgende gå ind i Tabernaklet i Salt Lake City, der blev bygget i 1867. Tabernaklet har plads til 2.900 mennesker og er vært for forskellige religiøse begivenheder og samfundsarrangementer, og er også hjemsted for det verdensberømte Mormontabernakelkor. Korets prøver er åbne for offentligheden.

Tempelpladsen har to besøgscentre, hvor folk kan lære mere om den sidste dages hellige overbevisning via udstillinger og film. Besøgscentret Nord har en 3,35 meter høj kopi af Bertel Thorvaldsens Kristus-statue. Det sydlige besøgscenter har udstillinger, der omfatter en model i målestoksforhold af templet i Salt Lake, der giver et indblik i den historiske bygnings interiør.

Vest for Tempelpladsen strømmer mennesker, der er interesserede i at lære mere om genealogi, til Slægtshistorisk bibliotek, der er det største af dens slags i verden. Ligeledes er der Kirkens historiske museum, der fortæller denne verdensomspændende kirkes historie gennem informative udstillinger og programmer. Begge disse bygninger har gratis adgang for alle. De, der er interesserede i at lære mere om den sidste dages hellige historie kan også aflægge besøg på Kirkens historiske bibliotek, der ligger nordøst for Tempelpladsen.

Øst for Tempelpladsen ligger Kirkens kontorbygning på 28 etager, der blev bygget i 1972. Det er Salt Lake Citys højeste bygning, og oppe på observationsdækket kan besøgende nyde den smukke udsigt over området. Ved siden af Kirkens kontorbygning ligger Kirkens administrationsbygning med et mere klassisk udseende, der blev bygget i 1917. Denne bygning huser kontorerne for Kirkens nuværende ledere og er ikke åben for offentligheden.

En anden topattraktion er Joseph Smith Memorial Building, en af de ældste bygninger, der tidligere var Hotel Utah. Denne fornemme, ældre bygning byder offentligheden velkommen i dets tre restauranter og adskillige festsale og huser også kontorer for kirkeansatte. Besøgende kan også nyde gratis adgang til filmen Joseph Smith, Genoprettelsens profet, om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges første præsident.

Nord for Tempelpladsen ligger Konferencecentret, der med plads til 21.000 siddende mennesker er et af verdens største auditorier. Bygningen, der stod færdigopført i 2000, bliver anvendt til Kirkens generalkonference, der afholdes to gange om året og transmitteres til hele verden. Konferencecentret er også vært for mange koncerter og optrædener, heriblandt Mormontabernakelkorets populære julekoncert. En af yndlingstraditionerne, der finder sted på Tempelpladsen ved juletid, er den årlige udstilling af julelys.

Besøgende på Tempelpladsen kan komme tilbage i tiden ved at besøge to nærliggende hjem, der blev bygget i midten af 1800-tallet til Kirkens præsident Brigham Young og hans familie. Der er gratis rundvisning i Beehive House, mens der i restauranten i Lion House serveres traditionel mad.

Rejsende, der mellemlander i Salt Lake Citys lufthavn, kan tage en gratis bus til Tempelpladsen og nyde en rundvisning, mens de venter på deres flyafgang.