Studerende ved BYU's sygeplejerskeuddannelse hjælper ukrainske flygtninge på studietur til Polen

Denne historie bringes her med tilladelse fra TheChurchNews.com. Den er ikke til brug af andre medier.

Af Rachel Sterzer Gibson, Church News

Studerende ved sygeplejerskeuddannelsen på Brigham Young University (BYU) Nadia DeVol har familie i Ukraine og har bedt for en mulighed for på en eller anden måde at hjælpe folket der.

Hendes mulighed kom for nylig, da hun, sammen med en gruppe studerende og professorer fra BYU – et universitet sponsoreret af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige – tog på studietur til Polen for at tjene i ukrainske flygtningecentre. »Jeg er uendeligt taknemmelig for at have fået tilbudt ressourcer og adgang til at være en del af dette projekt takket være BYU,« sagde DeVol i en pressemeddelelse fra BYU den 13. juni.

BYU nursing 1
En gruppe studerende og professorer fra BYU rejste til Polen i maj 2023 for at tjene i et center for ukrainske flygtninge. Foto: BYU photo, med tilladelse fra Church News.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

DeVol, der er halvt ukrainsk og taler flydende russisk, tjente som oversætter for gruppen, mens de ydede lægehjælp, underviste i klasser om sundhed og velvære og donerede medicinsk udstyr af en værdi af tusindvis af dollars.

Frøene til dette års tur blev plantet for et år siden, da Julie Valentine, dekan for sygeplejerskeuddannelsen, og Leslie Miles, professor på sygeplejerskeuddannelsen, tog en anden gruppe sygeplejerskestuderende med for at hjælpe ukrainske flygtninge i Warszawa i Polen.

BYU nursing 2
En BYU-studerende underviser i en klasse i Jednosc, et uddannelses- og kulturcenter for ukrainske flygtninge, under en studietur i maj 2023. Foto: BYU photo, med tilladelse fra Church News.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I et opslag på de sociale medier om studieturen sidste år skrev Valentine om, hvordan BYU-studerende var et eksempel på sygeplejerskeuddannelsens motto om at »lære Helbrederens kunst«.

»Ord kan ikke beskrive denne fortvivlelse, rædsel, ukuelighed, medfølelse og dette håb,« skrev hun på Twitter, efter deres gruppe den dag havde brugt 20 timer på at tage sig af flygtninge.

Kort tid efter sagde Miles og Valentine i en pressemeddelelse fra BYU, at de havde forpligtet sig til at hjælpe de ukrainske flygtninge yderligere. »Det her slutter ikke, og de humanitære behov er umådelige,« sagde Valentine i 2022.

Med hjælp fra DeVol og andre BYU-studerende – Jed Fuller, Niles Herrod og Saydie Clark – oprettede de en nonprofitorganisation kaldet Unity for Ukraine for at støtte Jednosc, et kultur- og uddannelsescenter skabt af ukrainske lærere for at hjælpe flygtninge.

»Vi dannede Unity, fordi vi ønsker, at disse ukrainske lærere og deres skole trives,« forklarede DeVol. »De hjælper kvinder og børn, der har fået vendt op og ned på deres liv, og vi ønsker at se dem få succes.«

Dette års studiegruppe brugte sammen med Valentine og Miles meget af deres tid på at tilbyde hjælp og undervise i klasser i Jednosc. De underviste i klasser om at håndtere stress og angst samt håndtering af traumer, og de tilbød grundlæggende lægehjælp ved at måle vitale værdier, tilbyde personlig omsorg og levere medicinsk udstyr.

I et opslag på de sociale medier fra den 18. maj delte Valentine et billede af en BYU-studerende, der talte med en flygtning. »Drager omsorg for den ›ene‹ … Der er så mange behov, men det betyder virkeligt noget at opløfte hjertet hos den enkelte,« skrev hun.

BYU nursing 3
Drager omsorg for den »ene«. Studerende ved BYU's sygeplejerskeuddannelse hjælper til på et center for ukrainske flygtninge.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Brenna Wilkinson, der for nylig er færdiguddannet på BYU og virkede som oversætter, mens hun var på centret, sagde i pressemeddelelsen fra BYU: »Jeg har fået en dybere respekt og et dybere perspektiv på menneskeliv.«

Wilkinson mindedes en samtale, hun havde haft med en mor, der talte om det traume, som hendes søn oplevede, efter de var blevet tvunget til at flygte fra deres land.

»Jeg bad hende om at tydeliggøre det, hun havde sagt, for at sikre mig, at jeg havde hørt rigtigt, da hun sagde, at hendes lille dreng havde set skyderier og bombninger. Hun så mig i øjnene og sagde :›Selvfølgelig.‹«

Wilkinson fortalte, at hendes oplevelser på BYU, inklusive studieturen, har hjulpet hende til at se efter, hvad hun kan gøre for andre, i stedet for bare for sig selv.

Turen til Polen har motiveret DeVol til at udvise kristuslignende kærlighed og helbredelse i sin fremtidige sygeplejerskekarriere, sagde hun. »Der er mange tragedier omkring os, men det arbejde, vi udførte, handlede mindre om tragedie og mere om den menneskelige ånds styrke og om den forpligtelse, vi har til at hjælpe, fordi vi er mennesker, og det er godt.«