Præsident Uchtdorf modtager Bundesverdienstkreutz

Præsident Dieter F. Uchtdorf blev tirsdag den 30. oktober 2012 hædret med Forbunds­republikken Tysklands Bundesverdienstkreuz. Under en kort ceremoni i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges hovedsæde i Salt Lake City blev han hædret for sin enestående tjeneste i samfundet samt som pilot.

»Bundesverdienstkreuz« er den største udmærkelse, som Forbundsrepublikken Tyskland tildeler for tjeneste til fælles bedste, og uddeles for samfunds­tjeneste eller tjenesteydelser i de sociale, politiske og videnskabelige område.

Den tyske generalkonsul Dr. Bernd Fischer roste præsident Uchtdorf for hans livsværk i samfundstjeneste, herunder for hans nuværende job som andenrådgiver i Kirkens Første Præsidentskab.

»Han har altid holdt det tyske flag højt i verden«, sagde Dr. Fischer til en lille forsamling, bestående af Det Første Præsidentskab, medlemmer af familien Uchtdorf og konsulats­ansatte. »Specielt i lederroller i Kirken, har han ydet enestående tjeneste og på fortræf­felig vis bidraget til Tysklands anseelse og position.«

Den tidligere kamppilot i det tyske flyvevåben, har i Kirken tjent som stavspræsident i Frankfurt og i Mannheim. Gennem 26 år var han flykaptajn i flyselskabet Lufthansa. Da han blev kaldet til at tjene på fuld tid i Kirken var Præsident Uchtdorf direktør for flyoperationer i Lufthansas direktion, hvor han også var chefpilot.

Hans og hans hustru Harriets to børn er vokset op i Tyskland.

Præsident Uchtdorf sagde, det gjorde ham ydmyg, at modtage denne »uventede hæder«.

Yderligere hjælpekilder