Prins Andrew takker frivillige fra Hjælpende hænder

Medlemmer af den engelske kongefamilie roser Kirken for dens hjælp i oprydningen efter oversvømmelse

Hans kongelige højhed Prins Andrew, hertug af York, mødtes med frivillige fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i York torsdag den 7. januar som en del af en sammenkomst med kommunale medarbejdere og nødhjælpsarbejdere efter en alvorlig oversvømmelse ramte den historiske by for nogle uger siden.

Prinsen roste mormonernes indsats og andre lokale grupper og understregede den lokale ånd, som er kendetegnet for nødhjælpsarbejdet i forbindelse med oversvømmelsen.

Et andet medlem af kongefamilien, hendes kongelige højhed hertuginden af Kent, roste tidligere nødhjælpsarbejdernes arbejde under oversvømmelsen i centrum af York, da hun mødtes med frivillige fra Hjælpende hænder onsdag den 6. januar.

Caroline Kimberling, et kirkemedlem i York, var en af hovedkræfterne bag Hjælpende Hænders indsats og arrangerede, at Kirkens bygninger blev brugt til donationer af forsyninger.

Ældste Paul Culbert og søster Ethel Culbert, fuldtidsmissionærer for Kirken, hjalp med at koordinere nødhjælpsarbejdet. Ældste Culbert sagde: »En gruppe af kirkemedlemmer forklarede hertugen omfanget af det arbejde, de havde påtaget sig, deriblandt hvordan de identificerede behovene gennem forskellige metoder, blandt andet de sociale medier, ved at være ude på gaden og tale med folk, fra mund til mund og henvisninger fra York byråd. Derefter forklarede de, hvordan de havde imødekommet disse behov. Hertugen udtrykte sin taknemlighed til gruppen for det arbejde, de havde udført.«

Som repræsentanter for Kirken og dens lokalsamfundspartnere i mødet med prins Andrew var også præsident Bill Kimberling fra York stavspræsidentskab (regional ledelse), biskop Mark Plumridge (menighedsleder i York) sammen med Stefania Finch, Helen Woodall og Katie Miller fra lokalsamfundet.

Kirkens nødhjælp tiltrak opmærksomheden fra mange venner i nabolaget, der tog Hjælpende Hænders veste på som et tegn på støtte.

Præsident Kent Mayall, regional leder (stavspræsident) i York og det omkringliggende område, sagde: »Det har været to ufattelige uger. Indsatsen med Hjælpende hænder har været drevet af både frivillige, der er medlemmer af Kirken, og også af dem, der ikke tilhører vores tro. Vi har haft flere hundrede frivillige til at hjælpe med så mange projekter. Fra en krise og katastrofe har Herren hjulpet med at bevare lokalsamfundet gennem gode venlige mennesker. Vi er i sandhed blevet velsignet.«

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges bygning i York blev brugt til at opbevare og uddele forsyninger til ofre for oversvømmelsen, da flere hundrede mennesker blev evakuerede fra deres hjem. Centret blev hurtig fyldt op med 10.000 genstande som madvarer, toiletsager, tøj og rengøringsprodukter.

Flere hundrede mennesker i York hjalp under et »mormonbanner«, hvor mange af dem tog Hjælpende Hænders veste på og gik ud for at hjælpe, og de uddelte pakker, rengjorde hjem, fjernede beskadigede genstande og hjalp på enhver mulig måde.