Milepæl på 15 millioner medlemmer bekendtgjort under Kirkens generalkonference

Præsident Monson og Præsident Uchtdorf kommenterer på Kirkens vækst

Lørdag morgen bekendtgjorde Præsident Thomas S. Monson at der nu er mere end 15 millioner medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på verdensplan. Præsident Monson bekendtgjorde det i hans åbningskommentarer under Kirkens 183. halvårlige generalkonference. Kirken nåede milepælen for to uger siden.

President Monson Oct 2013 Sat AM

»Kirken fortsætter med støt at vokse og at ændre flere og flere menneskers liv hvert år,« sagde Præsident Monson. »Den spreder sig over hele jorden, mens vores missionærer søger efter de mennesker, som leder efter sandheden.«

Senere under samme session gav Præsident Dieter F. Uchtdorf, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, nogle få grunde til hvorfor Kirken vokser i løbet af en »tid med aftagende tro«.

»I denne tidsalder, hvor så mange føler sig distancerede fra himmelens favn, vil du her finde et folk, som længes efter at kende og drage sig nærmere til deres Frelser ved at tjene Gud og medmennesker,« sagde Præsident Uchtdorf.

Præsident Uchtdorf sagde, at mere end blot tro er nødvendigt.

»At tro på Gud er agtværdigt, men de fleste mennesker har lyst til at gøre mere end at lytte til inspirerende prædikener,« sagde han. »De ønsker at praktisere deres tro. De ønsker at smøge ærmerne op og blive engagerede i denne store sag.«

Præsident Uchrdorf bemærkede, at Kirken giver disse muligheder til at transformere tro til handling.

»Fordi vi ikke har nogen betalte gejstlige i vores menigheder på verdensplan, udfører vores medlemmer selv arbejdet ved tjenestegerningen,« sagde han. »De har mange muligheder for at omdanne deres talenter, medfølelse og tid til gode gerninger.«

President Uchtdorf Sat AM
Siden 1996 har antallet af Kirkens medlemmer, som lever kudenfor USA og Canad aværet større end antallet af dem, som bor inden for de lande. Præsident Uchtdorf sagde, at Kirkens diversitet er en af dens største styrker, og han opfordrede dem, som leder efter et sted at høre til, til at komme til Kirken.

»Kirken er designet til at nære de ufuldkomne, dem, som kæmper, og de udbrændte,« sagde han. »Den er fuld af mennesker som af hele deres hjerte ønsker at holde befalingerne, selv hvis de ikke har mestret dem endnu. ... Jesu Kristi Kirke lader til at tiltrække de venlige, dem som bekymrer sig, de ærlige og de flittige,« sagde han.

Kirken blev organiseret for 183 år siden på den 6. april 1830. Seks medlemmer var til stede under det første møde.