Kvindernes internationale kampdag - Kvindelige ledere reflekterer over deres tjenestegerning

Når verden fejrer Kvindernes internationale kampdag den 8. marts, markerer kvindernes lederrolle som områdeorganisationsvejleder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige sit første års jubilæum denne måned. Med dette formål reflekterer de kvindelige ledere over de erfaringer og den indsigt, de fik i deres tjenestegerning over hele Europa.

Womens Day 01
Julia Wondra, Traci De Marco, Sibylle Fingerle, Ghislaine Simonet, Ann-Mari Lindberg, Letícia dos Santos Rudloff2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

»Alle kvinder er Guds datter. De er fantastiske. De er gode nok! De har guddommeligt potentiale, og hver eneste lille tjeneste gør en forskel,« siger søster Sibylle Fingerle fra Tyskland.

Søster Traci De Marco fra Storbritannien siger: »Jeg tror, at det er vigtigt, at kvinder kender den enorme forskel, som deres talenter, færdigheder og åndelige egenskaber gør for andre.«

Da søster Ghislaine Simonet fra Frankrig blev spurgt om sin rolle med at styrke kvinderne omkring sig, sagde hun: »Fordi vi er tæt på dem, kan vi hjælpe dem til ofte at huske, at de er Guds døtre.« Hun fortsætter: »Når de kender den sandhed i deres sind og i deres hjerte, vil de udvirke mirakler.«

Områdeorganisationsvejledere instruerer Kirkens ledere og kommer med kvinders perspektiv på alle niveauer af råd. »Denne kaldelse er som et manglende led for kvindelige ledere i staven, for spørgsmål, for at rådføre sig med hinanden, for at få information, for at give information og mere end noget andet, det anderledes perspektiv denne kaldelse kan give og bringe,« siger søster Ann-Mari Lindberg fra Danmark. Hun fortsætter: »Gennem vores omsorg for stavens søsterledere føler de, at de bliver set, hjulpet og hørt så meget mere end før.« En stav er ligesom et katolsk stift, der omfatter flere menigheder.

Womens Day 02
Download Photo

Søster Julia Wondra fra Wien fortalte, hvad hun lærte om at drage omsorg for hinanden: »Jeg lærte, at det ikke handler om mig, men om Frelseren. Så jeg prøver at blive mere som ham, hvilket betyder, at min daglige åndelige forberedelse er afgørende.« Hun fortsætter: »En søster i mit område var brændt ud. Hun fik indtryk af, at hun slet ikke gør nogen forskel og ønskede næsten at give op. Efter vores oplæring følte hun sig fornyet og fik mere energi og fortæller mig regelmæssigt nu, at hun har flere ideer og mere kærlighed til sine medsøstre.«

Søster Simonet reflekterer: »Da et medlem af et organisationspræsidentskab i staven oplevede alvorlige prøvelser i sit personlige liv og overvejede at bede om at blive afløst, lyttede hendes søstre i præsidentskabet til hende og tilbød hjælp og medfølelse. I dag er denne søsters vanskeligheder ikke væk, men når hun føler sine søstres kærlighed, fortsætter hun med at tjene med glæde og håb.«

Når søster De Marco bliver spurgt om, hvad hun lærer af Jesus Kristus om omsorg for kvinder, siger hun: »Jeg elsker, at det var kvinder, der var vidne til nogle af de vigtigste aspekter af Kristi tjenestegerning. Det var kvinden ved brønden, der først fandt ud af, at han var Messias, det var hans mors anmodning, der tilskyndede til Frelserens første mirakel, det var Maria Magdalene, der så den tomme grav og den opstandne Herre først. Han stolede på kvinder dengang, og han stoler på kvinder nu. Disse kvinder var gode missionærer, da de fortalte, hvad de havde set, hørt og følt, og vi kan gøre det samme i dag.«

Søster Fingerle siger: »Alle kvinder har adgang til Guds kraft her på jorden. De kan og bør bruge den!« Idet søster Lindberg reflekterer over Frelserens tjenestegerning for kvinder, siger hun: »Han så og accepterede dem, som de er. Han dømte eller sammenlignede ikke – elskede blot og motiverede til at gøre det bedre.« Søster De Marco tilføjer: Ikke-fordømmende kærlighed er så vigtig en del af al vores omsorg, såvel som at tage os af, indbyde og altid respektere handlefrihed, som vor Frelser ville«.

Da kvindernes internationale kampdag er til for at anerkende kvinders præstationer og stræber efter at favne forskellighed, lighed og inklusion, er områdeorganisationsvejlederes erfaringer eksempler på, hvordan kvinder overalt kan bidrage til at nå disse mål og have stor indflydelse på at opløfte og inspirere andre.