Kirkens medlemmer i Europa engagerer sig offline og online med at hjælpe flygtninge

Onlineredskaber forbinder fordrevne personer med nødhjælpsressourcer, i takt med at den humanitære indsats fortsætter over hele Europa

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fortsætter med humanitære projekter og nødhjælpsprojekter i en tid med stor nød i Europa. Derudover blev nye internetressourcer lanceret for at koordinere indsatsen og nå ud til fordrevne personer.

Disse initiativer omfatter følgende:

• Flere end 100 medlemmer og venner i menighederne i Madrid Central, Øst og Vest meldte sig frivilligt til at hjælpe flygtninge, der for nylig var flyttet til Madrid-området. De indsamlede langtidsholdbar mad, frakker, babyting og rengøringsmidler. Kirkens serviceudbydere lavede også mærkater for at identificere omsorgspakkerne på både spansk og ukrainsk. Næsten 400 pakker blev gjort klar og leveret.

O 45785_Image_01
O-45785_Image_01
Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Moldova forsyner flygtninge med tæpper ved den ukrainske grænse2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I Moldova samler kirkens medlemmer flygtninge op ved grænsen til Ukraine og hjælper dem med mad, husly og andre fornødenheder. De fleste flygtninge forlod deres hjem, ejendele og nogle gange andre familiemedlemmer for flygte. Selv en lille gestus, såsom et tøjdyr eller tæppe, gør en stor forskel for dem.

O 45785_Image_02
O-45785_Image_02
Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Moldova leverer tøjdyr til flygtningebørn, der ankommer til landet.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I mellemtiden har kirkens medlemmer i Slovakiet åbnet deres arme og hjem for at hjælpe venner fra Kiev og sørget for at huse 13 voksne, herunder børn helt ned til en alder på 18 måneder.

O 45785_Image_03
O-45785_Image_03
Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Slovakiet tilbyder husly til fordrevne par fra Ukraine2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• I Rumænien har Kirkens medlemmer indsamlet mad og forsyninger, deriblandt tøj, bleer og babymad til distribution til flygtninge, der krydser grænsen fra Ukraine. Flygtninge krydser grænsen dagen lang, nogle i bil og nogle til fods. »Billederne er hjerteskærende,« siger lederen for Kirkens kvindetjeneste Carmen Pârnău. »Jeg har set mange mødre med små børn, der kæmpede på grund af det kolde vejr og ekstrem udmattelse.« De lokale kvinder har også organiseret gruppeaktiviteter, hvor kirkens medlemmer lavede tæpper til flygtninge. Derudover har Latter-day Saint Charities, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges velgørenhedsorganisation, sørget for 100 senge og 100 soveposer til flygtningelejre.

O 45785_Image_04
O-45785_Image_04
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige medlemmer leverer babymad og andre babyting til flygtningemødre, der ankommer til Rumænien2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• Blandt de fordrevne personer, der strømmer til Polen, er nogle ukrainske medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. De polske medlemmer af Kirken har som svar på dette åbnet deres hjem, gjort plads ved deres spiseborde og delt ud af deres klædeskabe. Stacy Chandler, en leder for Kirkens kvinder i Polen, forudsiger, at »dette vil ændre Kirken i Polen for altid.« Hun tilføjer: »Flygtningemedlemmer fandt vej hertil, stoppede for at hvile sig og deltog i vores søndagsmøder.«

O 45785_Image_05
O-45785_Image_05
Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Rumænien melder sig frivilligt til at klippe stof til at fremstille tæpper til flygtninge2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• Kirkemedlemmer fra hele Europa sender tøj, tæpper, mad og vand i biler og minibusser til de polske kirkebygninger. Deres fælles tro og fælles religiøse kulturelle baggrund motiverer de polske medlemmer til at føle et stort ansvar for at tage sig af deres fordrevne brødre og søstre.

O 45785_Image_06
O-45785_Image_06
Tæpper lavet af medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i Rumænien. Disse genstande distribueres til flygtninge, der ankommer til grænsen.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

O 45785_Image_07
O-45785_Image_07
Startside for hjælp til flygtninge på Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges officielle hjemmesider.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

• En nyligt oprettet Facebook-side blev også lanceret for at nå ud til folk på de sociale medier. Frivillige med forskellige sprogfærdigheder hjælper dem, der søger hjælp eller information. En af disse frivillige er en engelsklærer fra Ukraine, der lige er ankommet til Tyskland med sit barn og svigermor.

Medlemmer af Kirken i Europa og over hele verden, der ønsker at hjælpe, opfordres til at gøre det gennem deres respektive menigheder, donere til Kirkens humanitære eller fasteofferfond eller arbejde med etablerede hjælpeorganisationer. Kirkens medlemmer føler sig inspireret til at følge Jesu Kristi eksempel på at tage sig af de fattige og trængende.