Kampen mod mæslinger fortsætter

LDS Charities, en humanitær enhed i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, har indgået et partnerskab med Kenyas regering gennem Nairobis Ministerie for Offentlig Sundhed og Sanitet for at udføre en landsdækkende vaccinatonskampagne mod mæslinger. Andre NGO'er som World Health Organization, UNICEF og Kenyas Røde Kors og andre vil tage del i denne indsats. Kampagnen vil blive udført mellem den 3. og 7. november 2012 i alle 47 regioner i Kenya indenfor de etablerede helbredsfaciliteter og vaccinationssteder.

Omkring 5000 af Kirkens medlemmer i Kenya er blevet mobiliseret for at uddele provomerende materialer til naboer og venner i deres samfund, og invitere forældre og værger til at bringe deres børn til sunhedscentre for at blive vaccineret. Gordon Ondiek, leder i Nairobi stav, Kenya (en »stav« er en gruppe menigheder) blev udpeget til at sidde på den nationale komité som planlagde begivenheden.

Dr. S.K. Sharif, leder Ministeriet for Offentlig Sundhed og Sanitet, udtrykte hans tilfredshed med planlægningen og forventer en gnidningsfri kampagne. Dr. Tatu Kamau, som er leder for Afdelingen for Vaccinationer og Immunisering hos Ministeriet for Offentlig Sundhed og Sanitet, sagde: «Vi sætter oprigtigt pris på støtten, som er blevet givet os af LDS Charities.»

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har været involveret i sådanne initiativer i mange år. I 2003 donerede Kirken 3 million amerikanske dollars for at støtte et verdensomspændende initiativ, som ville give mæslingevaccinationer til børn i 40 lande. Kirken arbejdede med det Amerikanske Røde Kors, United Nations Foundation, Centers for Disease Control and Prevention, FNs Barnefond, World Health Organization og Internationale Røde Kors.

I 2004 deltog Kirken i en kampagne mod mæslinger i Madagascar. Nogle kirkemedlemmer deltog som frivillige missionærere, der var kaldet til mæslingekampagnen.

Mellem 2004 og 2009 ydede 62.503 medlemmer i 35 inklusive Botswana, Kap Verde, Kenya, Namibia, Sierra Leone, Swaziland og Uganda frivillig indsats for at opsøge nabolag og hjælpe til ved vaccinationsstederne. I 2006 blev kirkebygningen i Mountain View, Nairobi, brugt som ét af vaccinationsstederne.

Den 20. juli 2012 sagde præsident og administrerende direktør for Amerikanske Røde Kors Gail McGovern følgende til en nyhedskonference på Kirkens Velfærdsplads i Salt Lake City, Utah, USA: »Igen og igen har Kirkens medlemmer smøget ærmerne op for at yde livsreddende bidrag, og det er sådan en gavmild handling.«