Jesu Kristi Kirke sender mad, telte, medicinsk udstyr og mere til Tyrkiet og Syrien

Nødhjælp til jordskælvsofre udgør i alt mere end 5 millioner dollars

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fortsætter med at sende nødhjælp til jordskælvsofre i Tyrkiet og Syrien med hjælp fra adskillige globale organisationer.

Siden jordskælvene den 6. februar ramte, har den hjælp, Kirken har ydet, samlet set været på mere end 5 millioner dollars.

»Det tab og den lidelse, der er forårsaget af disse jordskælv, har været svimlende,« siger Kirkens præsiderende biskop Gérald Caussé. »Vores tanker og bønner går i sandhed ud til vores brødre og søstre i Tyrkiet og Syrien. Vi er dybt taknemmelige for, at vi som kirke har midlerne til at hjælpe dem både nu og på deres lange rejse mod genopbygning.«

Kirkens områdekontor i Tyskland sender 40 store telte (hvoraf hvert har plads til 20 personer) til Tyrkiet sammen med en stor forsyning af tøj til mænd, kvinder og børn.

»Det er vidunderligt, når samfundsborgere med forskellige trosretninger arbejder sammen om at hjælpe,« siger Abdullah Kaya, der er medlem af den kommunale udlændingerepræsentation i Frankfurt.

Det tyrkiske konsulat i Frankfurt har oprettet et indsamlingscenter for at sikre en sikker levering af donationer fra Tyskland til jordskælvsofre.

Anden kirkestøttet hjælp til Tyrkiet gives gennem organisationer som Project HOPE og Adventist Development and Relief Agency (ADRA). Dette omfatter mad, vand, husly, sundhedsklinikker, varmeapparater, frakker, medicinsk udstyr, hygiejnesæt, tæpper, babyudstyr og generatorer.

I Syrien støtter Kirken arbejdet i organisationer som MedGlobal, Mercy Corps, International Medical Corps og Rahma Worldwide. Dette omfatter lægehjælp for titusindvis af mennesker, tillige med mad, vand, husly, tæpper, brændstof, hygiejnesæt, babyudstyr og sanitetstjenester.

»Denne respons er et udtryk for vores forpligtelse over for de to store bud. Vi viser Gud vores kærlighed ved at række ud for at hjælpe hans børn, uanset hvor de bor og uanset deres baggrund,« siger Blaine R. Maxfield, direktør for Kirkens velfærds- og selvhjulpenhedstjeneste. »Det ville være svært at overvurdere vores taknemmelighed for de vidunderlige hjælpeorganisationer, der arbejder side om side med os for at gøre dette arbejde mulig, eller til medlemmer og venner af Kirken, der giver så gavmildt i disse tider med stort behov.«

Humanitærtjenesten i Jesu Kristi Kirke

Humanitærtjenesten i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige lindrer lidelser, fremmer selvhjulpenhed og giver muligheder for at tjene. Den følger Jesu Kristi formaning om at bespise de sultne, give de tørstige vand, tage imod den fremmede, klæde de nøgne samt besøge de syge og plagede.

Kirkens humanitære indsats muliggøres af de gavmilde bidrag og den frivillige indsats af sidste dages hellige og Kirkens venner. Der bidrages mere end 6 million timer hvert år af frivillige til at støtte velfærdsinitiativer.

Kirken sponsorerer nødhjælps- og udviklingsprojekter i over 180 lande og territorier, og yder hjælp uden hensyn til race, religiøs tilknytning eller nationalitet. Hjælp er baseret på kerneprincipperne personligt ansvar, støtte fra lokalsamfundet, selvhjulpenhed og bæredygtighed.

Projekterne i Tyrkiet og Syrien bliver delvist finansieret af LDS Charities Australia.