I hele Europa er sidste dages hellige med til at lede den humanitære indsats

Fra Ungarn og Slovakiet til Tjekkiet og Island forener Kirkens medlemmer sig hurtigt for at hjælpe flygtninge.

Flygtningekrisen ved grænsen til Ukraine er kompleks, og kravene til den humanitære hjælp er presserende og mangesidet. Da krisen begyndte den 24. februar i år, etablerede Jesu Kristi Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige straks en ramme for kirkemedlemmers integration af flygtninge. Dette fokus omfattede oprettelsen af samlingscentre for at dække flygtninges umiddelbare behov samt en proces til at forbinde fordrevne personer og familier med en rettidig kontakt til Kirkens lokale menigheder, hvor de kan finde midlertidig indkvartering, mad, andre forsyninger og social og åndelig tilflugt.

Når en ulykke eller katastrofe rammer et sted i verden, vurderer Kirken hurtigt behovene for missionærer, medlemmer og venner. For det meste er det store flertal af dem, der får hjælp, ikke medlemmer af Kirken, men snarere venner og naboer i lokalsamfundene.

Siden krisens begyndelse har Kirkens Velfærds- og selvhjulpenhedstjeneste, en afdeling i Kirken, været proaktivt involveret i hundredvis af humanitære indsatser i hele Europa.

Across Europe Latter01
Frivillige missionærer serverer mad til flygtninge i Polen2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Across Europe Latter02
Frivillige missionærer fejer gulve på Tescos modtagecenter for flygtninge.2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Sammen med lokale kirkeledere og medlemmer koordinerer afdelingen hjælp til personer af alle trosretninger ved grænseovergange, samlingspunkter og lokale kirkebygninger.

I Polen støtter humanitære missionærer den frivillige indsats på det store Tesco-flygtningecenter. Flere af Kirkens unge missionærer har travlt med at gøre rent, servere mad og tolke. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har doneret en bærbar computer til at hjælpe frivillighedskoordinatoren med at holde styr på oplysninger om frivillige og en vaskemaskine til at fremskynde rengøringen af mopper, håndklæder og forsyninger.

To tidligere frivillige seniormissionærer i Slovakiet er for nylig kommet til Polen i flere måneder for at hjælpe med flygtningeindsatsen som tekniske repræsentanter. De koordinerer projekter med andre NGO’er. For eksempel transportere Red barnet 40 forældreløse børn, der var strandet i Ukraine, til et nyt hjem i det vestlige Polen. Kirken har doneret sengetøj, strygejern og varmtvandskedler til den fælles indsats. Under en pause i aktiviteterne nær grænsen mellem Polen og Ukraine bemærkede en ældre frivillig for nylig et døvt ægtepar, som sad i et hjørne og benyttede tegnsprog. Hun gik hen til dem og hilste på dem med tegnsprog, hvorpå de reagerede ned store smil. Tegnsprog giver almindeligvis en effektiv kommunikation fra land til land.

Across Europe Latter03
Frivillige seniormissionærer kommunikerer ned døve flygtninge via tegnsprog2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I Ungarn har Kirken fundet en ngo, der lejer et helt hotel til flygtninge. Hotellet med 62 værelser kan huse op til 300 kvinder og børn til kortvarige ophold. Kirken vil bidrage til udgifterne til leje af hotellet.

I Slovakiet samarbejder Kirken med Nadacia Pro Futura for at give babymad og hygiejneartikler til uddeling til mødre med spædbørn og småbørn, der ankommer til grænsen. Til dato er der uddelt 400 sæt. Kirken har også købt og doneret et nyt køleskab og en brændeovn til flygtningecentre i Baškovce.

I Tjekkiet har Kirken oprettet to flygtningecentre. Den ene er på European Community Outreach Centre på Cumorah Academy i nærheden af Prag. Dette center tilbyder indkvartering, måltider og uddannelse til næsten 50 ukrainske flygtninge, der er medlemmer, hvoraf otte aktivt forbereder sig på at tage på mission for Kirken. Et andet center er blevet oprettet til at huse op til hundrede flygtninge, som er medlemmer, og giver dem et første stop, når de ankommer for at søge midlertidigt tilflugt. Der tilbydes gratis mad og logi, og lokale kirkemedlemmer hjælper flygtninge med at integrere sig i byer med etablerede kirker og grene, der tilbyder socialt samvær og åndelig tilflugt.

Across Europe Latter04
European Community Outreach Centre på Cumorah Academy i nærheden af Prag2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Across Europe Latter05
Varme måltider serveres til fordrevne personer på et flygtningecenter i Tjekkiet2022 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Island er et lille og fjerntliggende land, men har også været aktivt med hensyn til at modtage og huse flygtningefamilier, herunder en familie, der flygtede fra Odessa i Ukraine for at komme til Island. Kirken i Island bidrager også økonomisk til etablerede ngo’er med at hjælpe fordrevne personer fra Ukraine. I alt er over seks hundrede fordrevne personer ankommet til Island fra Ukraine, og hver af dem har fået indkvartering og arbejde. I et supermarked i Reykjavik har kunderne fået mulighed for at lægge 500 islandske kroner oveni deres køb et bidrag til flygtninge.