Historier om modige europæiske omvendte medtaget i bind 2 af De hellige

Nyt bind om Kirkens historie tilgængelig nu

Det andet bind af De hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de sidste dage er nu tilgængelig som gratis download i afsnittet Kirkens Historie i appen Evangelisk bibliotek. De hellige er anderledes end nogen anden officiel historie om Kirken. Hvert bind begynder med omhyggelig research og originale kilder, som derpå er vævet sammen af historikere og forfattere ved brug af teknikkerne bag populær historiefortællings.

© 2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Der er solgt en halv million eksemplarer af bind 1, som også har en million digitale visninger, siden dets udgivelse i 2018. Denne fortællingscentreret historie beretter om Jesu Kristi Kirkes genoprettelse, og begynder i 1815 med Joseph Smiths barndom. Bind 1 slutter i 1846 med, at tidlige kirkemedlemmer bliver tvunget til at forlade by og tempel i Nauvoo i Illinois.

Bind 2, Ingen uhellig hånd, 1846-1893, fortsætter, hvor bind 1 sluttede. Tusinder af medlemmer fulgte Brigham Young mod vest til Utah, og iblandt dem var omvendte fra europæiske lande.

Dette bind indeholder historien om Anna Widtsoe, en frygtløs norsk kvinde, som blev døbt i en isfyldt fjord i 1881. Sammen med sine to sønner ofrede de et behageligt liv for at samles med de hellige.

»Hvis vi ikke kan efterlade alt, selv vores liv om nødvendigt, er vi ikke disciple,« skrev hun. Anna krydsede Atlanten og blev senere et fremstående medlem af hende lokalsamfund. Hendes søn, John A. Widtsoe, blev senere medlem af De Tolv Apostles Kvorum.

En anden europæisk omvendt, der er fremhævet i bind 2, er Karl Maeser. Han blev døbt i 1856 og bad en velformuleret bøn, efter han kom op af vandet.

»Fader, hvis det jeg lige har gjort, er dig til behag, giv mig da et vidnesbyrd, og hvad end du derefter kræver af mine hænder, skal jeg gøre, selv hvis det er at ofre mit liv for denne sag«, sagde han. På vej hjem fra sin dåb, kunne Karl (der kun talte tysk) på mirakuløs vis tale med præsidenten for Den Europæiske Mission, Franklin D. Richards – som kun talte engelsk. Karl sagde, at denne oplevelse var et svar på hans bøn. År senere immigrerede Karl til Utah og var med til at etablere det, der senere ville blive Brigham Young University.

Bind 2 indeholder mange historier om ofre ydet af omvendte over hele verden. Den udforsker også vigtige, og til tider kontroversielle, begivenheder, heriblandt prøvelser og mirakler på pionerruten, bebyggelsen af Utah, komplicerede forhold til den amerikanske regering og indianerstammer, flerkoneri, åbenbaringen, der endte den praksis, og meget mere. De der læser De hellige kan følge fodnoter og læse det rigtige kildemateriale bag historierne og komme til kvalificerede konklusioner om disse begivenheder.

De næste bind af De hellige vil udkomme i de kommende år. Bind 3 vil fokusere på Kirkens globale vækst og slutte med indvielsen af templet i Bern i Schweiz i 1955. Bind 4 vil tage læsere med til den nyere samtid og redegøre for de vedblivende udfordringer i forbindelse med medlemsvækst og at have templer over hele verden. Disse bind har til formål korrekt at vække Kirkens historie til live og inspirere medlemmer til at forsætte denne arv af tro.

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum er formand for Kirkens historiske afdeling. Han blev rørt til tårer fire gange, mens han læste de første 100 sider af denne bog.

»Jeg håber at det endelige resultat af at [læse De hellige] vil være en dyb værdsættelse af vores forfædre og de ofre, de måtte yde, og de trængsler, de gik igennem«, sagde han. Han tilføjede, at han håbede, at denne taknemlighed ville give de hellige »styrke og kraft til at overvinde de udfordringer, vi møder i dag.«

Bind 2 er tilgængelig på cebuano, engelsk, fransk, italiensk, japansk, kinesisk, koreansk, portugisisk, russisk, samoansk, spansk, tagalog, tongansk og tysk. Trykte udgaver i disse sprog vil blive tilgængelige i løbet af de næste par måneder på store.churchofjesuschrist.org.