Generationer bliver sammenkædet gennem personlige historier og livshistorier

Alex Haley, forfatter til den populære roman Rødder (baseret på hans egen slægts historie) skrev: »I os alle findes der en sult, der går gennem marven, efter at kende vores arv – at vide hvem vi er, og hvor vi kommer fra.«

Den »sult« vokser over alt i verden. Folk opdager, at de skal kende historierne om de familiemedlemmer, der levede før dem, for bedre at forstå, hvem de er. Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er blandt dem, der har et ønske om at sammenkæde generationer på en personlig måde ved at forske i deres slægtshistorie, indsamle nedskrevne personlige historier, bevare mundtlige historier og optage interviews om deres ældre familiemedlemmers livserfaringer til gavn for deres efterkommere.

Mormoner tror på, at familien er indstiftet af Gud. De tror også, at familien er samfundets grundlæggende enhed og central i Guds evige plan for sine børn. Denne tro tilskynder ældre medlemmer af Kirken til at fortælle om vigtige, livsændrende øjeblikke i deres liv til børn og børnebørn, der, når de hører og bevarer disse erfaringer, udvikler en stærkere familiefølelse og tilhørsforhold. Med kendskab til deres forfædres beretninger om styrke i prøvelser kan børn og børnebørn blive bedre udstyret til at overvinde svære udfordringer i deres eget liv.

»Når vi tænker over, hvad dem før os er gået igennem, for at vi kan være her, når vi føler deres tro og mod og føler deres kærlighed til os og vores kærlighed til dem, indser vi, hvad der er virkelig vigtigt,« sagde tidligere kirkeleder ældste John H. Groberg til en verdensomspændende konference for sidste dages hellige i 1980. »Vi indser, at såkaldte problemer er kun det, vi ser, når vi tager øjnene væk fra vores evige mål.«

Sidste dages hellige fokuserer på deres slægtshistorie af en anden årsag – deres tro på, at familien kan være sammen efter dette liv. De forsker efter navne og andre oplysninger, så hellige ceremonier og ritualer kan udføres på vegne af deres forfædre i sidste dages hellige templer og derved udøver tro på, at de vil blive sammenkædet med deres kære som en evig familie.

Sidste dages hellige unge rundt om i verden bliver mere involverede i at søge efter personlige historier og deres familiemedlemmers historier.

»Det er ikke tilfældigt, at FamilySearch og andre værktøjer er kommet frem i en tid, hvor unge kender til en bred vifte af oplysning- og kommunikationsteknologier,« sagde ældste David A. Bednar, medlem af De Tolv Apostles Kvorum, et af Kirkens øverste organer.

Eksempler på sådanne værktøjer er funktionerne Family Tree og Memories, der for nylig blev lanceret af FamilySearch. Den nye funktion Memories giver mulighed for nemt at uploade og administrere familiens billeder online og fortælle deres yndlingshistorier om deres forfædre. Med billeder kan ansigter blive identificeret og linket til den respektive forfædres profil i brugerens familietræ, hvilket sikrer, at de er tilgængelige for fremtidige generationer. Billeder og historier kan også uden problemer deles på Facebook, Twitter, Google+, Pinterest og e-mail.