Frivillig hjælper: Små ting gør en forskel

Året 2020 lod til at handle om alt det, der ikke kunne gøres. Paradoksalt nok så vi sidste år en stigning i frivillig indsats og tid, der blev doneret. Enkeltpersoner fokuserede på det, de kunne gøre, og arbejdede på at hjælpe andre på nye måder. At melde sig som frivillig er en god måde at møde nye mennesker, få venner for livet og skabe kontakt til sit nærmiljø.

telefoner
Telefoner2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Rachael Maughan, kandidatstuderende ved University of Surrey, er frivillig hos Rural Refugee Network. RRN er en organisation baseret i Storbritannien, der giver lokale frivillige mulighed for at få kontakt med flygtninge og hjælpe dem med at integrere sig i deres samfund. Rachael interagerer med sine flygtningevenner ved regelmæssige telefonopkald, så de kan øve sig på at tale engelsk. Vigtigere endnu støtter hun dem med at finde muligheder for uddannelse og beskæftigelse i deres nye områder.

Rachael Maughan
Rachael Maughan, studerende ved University of Surrey i England2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Rachael mener, at den kontakt går begge veje. Hun siger, at regelmæssige samtaler med sine flygtninge »giver dem mere en ven, end endnu en hjælpearbejder, der er der for at hjælpe dem.« Rachael siger, at hun også har gavn af det. »Jeg føler ikke, at jeg har gjort meget, men jeg har fået venner … Og det har også været en slags livline for mig.«

The Rural Refugee Networks mål er »at hjælpe flygtninge med at komme på fode i vores samfund.« RRN sørger for, at ressourcer og støtte er tilgængelig for flygtninge, der bor uden for større byområder. Dette mål udføres særligt under COVID delvist af frivillige, hvoraf mange blot foretager et telefonopkald.

Rachael har følt frustrationen ved ikke at være omkring andre mennesker og hele tiden være online på grund af COVID. Hendes håb er, at vi ved at have fokus på tjeneste kan få en følelse af at være forbundet, der vil hjælpe os, indtil bedre tider kommer. En enkel måde at føle og tage del i den tilknytning kan være bare at ringe til nogen.

Ønsket om at hjælpe og tjene i ens nærområde er helt naturligt for medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Mange har måtte finde nye måder at tjene på under denne pandemi. Vejene til at finde måder at tjene på har ofte være virkelige små og enkle, som at ringe til nogen. Ved at fokuserer på det vi kan gøre og gøre det sikkert, kan vi skabe resultater, der ændrer andres såvel som vores eget liv.