Fejring af den europæiske sprogdag: Sidste dages hellige missionærer bidrager til at skabe fællesskab i en verden med mangfoldighed

Over hele Europa taler unge kvinder og unge mænd sprog, som de aldrig havde forestillet sig, at de ville eller kunne lære. Missionærer for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kommer til Europa fra hele verden og fordyber sig i de lande og samfund, hvor de tjener. I takt med at de gør det, udvikler de en passion og kærlighed til indbyggerne og kulturen.

Isaac Turner er et godt eksempel på de varige virkninger af at lære nye sprog for at tjene mennesker med en anden baggrund og erfaring end hans egen. Isaac er for nylig vendt hjem til sin familie i Chorley i England efter at have været på mission i 25 måneder i Grækenland. Under opholdet lærte han at tale græsk, albansk, makedonsk og græsk tegnsprog.

Day of Languages 01
2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Isaac siger: »Den største motivation for mig til at lære et nyt sprog var min kærlighed til folket. Jeg elskede folket og kulturerne så meget, og jeg ønskede at få venner og lære dem at kende. Naturligvis var det at lære sproget en stor del af det, som jeg måtte fokusere på, hvis jeg ville lære kulturen bedre at kende og virkelig lære folk omkring mig at kende. De mennesker, vi arbejdede med, var overraskede og imponerede over, at vi arbejdede så hårdt for at lære deres sprog.«

Ifølge Isaac er nogle af de langsigtede fordele ved at lære sprog, at han kan bevare de relationer, han har skabt i Grækenland, Albanien og Makedonien, og at han kan sætte pris på de sjove kulturelle nuancer i sprog. I Grækenland siger man f.eks. »Det regner stoleben« i stedet for »Det regner katte og hunde«, som man normalt bruger i Storbritannien (på dansk: Det regner skomagerdrenge).

Søster Edina Spisák er fra Ungarn og har tjent i Ungarn/Rumænien-missionen i 6 måneder. Hun taler ungarsk som sit modersmål og har lært engelsk i mange år.

Som barn blev det ikke anbefalet Spisák at gå i almindelige skoler på grund af hendes indlæringsvanskeligheder. Senere fik hun konstateret ordblindhed og har arbejdet meget hårdt for ikke kun at beherske sit modersmål, men også for at lære engelsk. Hendes mission har bragt hende i situationer, hvor hun er nødt til at tale engelsk med sine missionærkammerater og de familier, de underviser. Hun underviser også i engelsk som andetsprog.

Day of Languages 02Download Photo

Hun er blevet god til at identificere styrker, som bidrager til at kompensere for nogle af hendes læringsudfordringer. Spisák er særlig god til grammatik. Hun siger: »At lære sprog er som at lære matematik. Jeg elsker at finde grammatiske mønstre og regler for at løse et problem. Vi har 3 tider på ungarsk, men der er 12 på engelsk.«

Søster Spisák har aktivt søgt efter muligheder for at bruge sine hårdt lærte sprogfærdigheder til at tjene andre ved at oversætte gudstjenester for folk, der ikke har ungarsk som modersmål, og ved at arbejde før sin mission med at hjælpe grupper af handicappede gennem Latter-day Saint Charities.

Ældre Samuel Jaccod er fra Sassari i Italien, som ligger på øen Sardinien. Hans modersmål er italiensk, og han er ved at lære engelsk og tjener på mission i Birmingham i England. »At kunne tale engelsk og skifte mellem engelsk og italiensk fylder mit hjerte med lykke og taknemmelighed. Det er også en glæde for englænderne at høre nogen forsøge at tale deres sprog med en så stærk italiensk accent. De sætter pris på, at jeg forsøger at tale deres sprog og forstå verden gennem deres modersmål.«

Day of Languages 03Download Photo

Fælles for alle disse missionærer er taknemmelighed over deres tungemålsgave og en optimisme omkring fremtiden. De har været i stand til at udvikle medfølelse og forståelse for mennesker fra forskellige kulturer og vil være i stand til at bruge disse holdninger og deres nye sprogfærdigheder til at bringe mennesker sammen og bevidst modarbejde konflikter og kulturel opdeling i verden.