Den første mormonmenighed i Makedonien

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har nu en officiel menighed i republikken Makedonien. Skopje Gren blev oprettet under ledelse af Kirkens Sydadriatiske Mission, som dækker områder i Albanien, Makedonien og Kosovo.

»Det er fantastisk at se Kirken udvikle sig i så mange områder i verden,« sagde James Swineford, den første grenspræsident i Skopje. Elmaz Arif er blevet kaldet som hans førsterådgiver. Søndagens møder i Skopje Gren afholdes på hotel Arka.

I 1997 indledte Kirken sin humanitære indsats i Makedonien og har siden hjulpet forældreløse, sygehuse, synshæmmede, sigøjnersamfundet og andre. Kirken bidrog i samarbejde med Røde Kors, Caritas, Montessori, Roma Youth Club og andre velgørende organisationer. Kirken har også en makedonisk hjemmeside og fremmer kristne missionærers arbejde i Makedonien.

I 2007, 2010 og 2013 deltog repræsentanter for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige aktivt i World Conference on Dialogue Among Religions and Civilizations, der afholdes i Makedonien hvert tredje år. Denne forsamling af embedsmænd, religiøse repræsentanter og forskere sponsoreres af Makedoniens regering og FN’s organisation for uddannelse, kultur, kommunikation og videnskab (UNESCO).

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har været aktiv i Balkan i mere end 100 år. Den første mormonmissionær ankom i 1899. Den jugoslaviske regering anerkendte formelt Kirken i 1975. Efter at Makedonien løsrev sig fra Jugoslavien måtte Kirken formelt søge om anerkendelse igen i republikken Makedonien og fik det i 2011.

Den mest kendte mormon fra Balkan er Krešimir Ćosić, en kroatisk studerende og basketballspiller på det kirkeejede Brigham Young University, der blev medlem af Kirken. I 1980 førte Ćosić det jugoslaviske hold til guldmedaljen ved OL i 1980 i Moskva.