Nyheder Blog

Den 2. »mormon-filmfestival« ved Bordeaux

Den 22. og 23. marts blev der for anden gang afholdt »mormon-filmfestival« i Bordeaux-området i Frankrig, i byen Talence.

Begivenheden, som hovedsageligt fremviser film, der er skabt af sidste dages hellige filmproducenter, blev afholdt af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i samarbejde med filmfestivallen i Bruxelles under ledelse af Claude Bernard, underviser i filmhistorie på universiteter i Canada. Formålet var at skabe opmærksomhed på denne del af filmhistorien.

Bordeaux FMM

»Mormoner har været en del af at skrive nogle af filmhistoriens bedste sider siden dens oprindelse,« sagde Bernard. Ifølge ham har forfattere, manuskriptforfattere og kendte skuespillere medvirket til at indføre det »mormonske præg« i filmhistorien, begyndende med Cecil B. de Milles »De Ti Bud« op til nyere film, op til nyere film som Steven Spielbergs Jurassic Park og Schindlers liste.

De fem film, der blev præsenteret om lørdagen i fransk udgave eller med undertekster, var:

• Glory Roads, en film af James Gartner om det første sorte basketballteam i 1966 i Texas, USA.

• The Witnesses, en film af Keith Merrill, som tager sin inspiration fra Mormons Bog og foregår på det amerikanske kontinent i tiden før Colombus, hvor personen Helam trofast venter på Messias' lovede komme på trods af forfølgelser på grund af sin tro.

• The Best Two Years, komisk drama af Scott Andersen, som handler om fire mormonmissionærer, der bliver udsent for at prædike evangeliet i Amsterdam i Holland - filmen blev modtaget varmt af dem i publikum, som ikke var medlemmer af Kirken.

• Emma Smith: My Story, en film af T.C. Christensen, som beskriver Joseph Smiths stærke hustru i tiden omkring Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges begyndelse.

• 17 Miracles, endnu en film af T.C. Christensen, som beskriver mormonpionernes historie og miraklerne omkring deres rejser mod vest ved at følge håndkærrekompagniet Willie. Filmen er baseret på virkelige oplevelser.

Der var flere hundrede mennesker til stede, og man regner med, at gentage successen næste år. Yderligere information på fransk på begivenhedens Facebook-side.

Gennemse Blog

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Retningslinjer vedrørende omtale: Når der skrives om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, vær da venlig at bruge Kirkens fulde navn i den første henvisning. Se yderligere information om brugen af Kirkens navn i vore retningslinjer på internettet. »Retningslinjer.