Nyhed

Bibelen levendegøres på kulisse af oldtidens Jerusalem

I mere end 2 år har filmhold for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige arbejdet på opgaven med at levendegøre Det Nye Testamente ude på landet i Utah. På en tre hektar stor kulisse, som omhyggeligt er blevet udformet til at repræsentere oldtidens Jerusalem, har de filmet små skildringer af Jesu Kristi liv.

Til dags dato har Kirken produceret 49 Bibel-videoer, som fokuserer på Jesu Kristi liv og lærdomme i Det Nye Testamente, og flere vil blive udgivet i løbet af dette år. Men denne uge markerer afslutnigen på produktionen af serien om Det Nye Testamente på Kirkens kulisse i nærheden af Goshen (90 kilometer syd for Salt Lake City).

Alt i alt er videoerne, som hver især er mellem 2 og 10 minutter lange, blevet set over 5,5 millioner gange. Scott Smiley, direktør for Kirkens film og videoer, sagde, at han er tilfreds med, hvordan filmene er blevet modtaget indtil videre.

»Jeg har hørt, at både kirkemedlemmer og folk fra andre trossamfund har brugt dem til at undervise i deres hjem og menigheder, for at levendegøre Bibelen,« sagde Smiley. »Det er vidunderligt. Vi ønsker, at folk skal kunne bruge dem og erkende, hvor vidunderlig historien om Jesus er for os alle.«

Kirken har gjort vidoeerne tilgængelige for offentligheden for at hjælpe flere mennesker med at forstå og værdsætte Jesu Kristi liv. Videoerne kan bruges frit og kvit af individer, familier og grupper uden tilladelse, så længe betingelserne overholdes.

Smiley sagde, at videoerne hjælper med at dele historier fra Bibelen på en måde, som er nem at tilgå.

»Vi er en meget medie-orienteret kultur, og vi har brug for at undervise evangeliet på en måde, så folk relaterer til det nu, og det er dette en storslået mulighed for at gøre,« sagde han.

Skaberne var omhyggelige i arbejdet med at skildre historierne i King James-udgaven af Det Nye Testamente så trofast som muligt, idet de var meget opmærksomme på detaljer i skrifterne. Skriftstedshenvisningerne for hver skildring inkluderes sammen med videoen.

For skuespillerne har det været en stærk oplevelse at optage på kulissen. »Det er utroligt at arbejde her,« sagde Savannah Stevenson, som spiller rollen som Maria. »Denne oplevelse har virkelig vist mig historierne som levende billeder foran mine øjne.«

At arbejde på videoerne har hjulpet Stevenson til at se historierne fra Bibelen på en helt ny måde. »Når jeg læser skrifterne, kan jeg se [det, som jeg så, da vi filmede] i mit sind,« sagde hun. »Jeg håber, at det er det, som andre mennesker har fået gennem det, at vi har lavet disse Bibel-videoer – at de også vil kunne se det for sig i deres sind.«

Da hun trådte ind i Marias liv, begyndte Stevenson at nære stærk beundring af Jesu mor og hendes rejse. »Når vi tænker på Maria, tænker vi ofte på den unge Maria, der bærer på det her unge barn, men hun skulle også se sin søn dø; hun var der ved korset,« sagde hun. »Det er en utrolig rejse og en utrolig ting at opleve.«

Stevenson sagde, at det at filme scenen, hvor Kristus blev korsfæstet, var en af de mest åndelige oplevelser, hun nogensinde har haft. »At gå i hendes sko, at stå der og se på korset – selv om, at det var en skuespiller, som spillede Jesus, så gav det mig det indtryk, at det skete, at det var virkeligt,« sagde hun. »Selv om, at det er hjerteskærende og frygteligt, får det mig også til at indse, at han døde for mig, han døde for alle, for et vidunderligt formål, og så opstod han igen.«

Smiley sagde, at han fik en dybere forståelse af stederne og historierne fra Det Nye Testamente, mens han arbejdede på projektet. »En af de mest spændende dele har været at se på forskellige områder og tænke, at det er dér, at Maria og Josef bor, eller dér, at Jesus forvandlede vand til vin,« sagde han. »Og selvfølgelig er de ikke det, men mens vi har stræbt efter at virkeliggøre disse historier, føler jeg det, som om jeg nærmest har været vidne til de aktiviteter, da de skete. De er skrevet i Bibelen, og Bibelen er tusinder af år gammel, men jeg har det stadig, som om jeg fik lov til at være vidne til dem.«

Kulissen er bygget til at kunne holde i mere end 20 år og vil blive benyttet af Kirken senere til andre projekter, selv om, at ingen er planlagt for tiden.

»Fordi, at Jesus Kristus er central for vores tro, vil der altid være behov for historier og film, der skildrer hans tid,« sagde Smiley. »En del af det skønne ved kulissen er, at den kan konfigureres og rekonfigureres til at ligne enhver af byerne i Det Nye eller Gamle Testamente.«

Om kulissen

Kulissen genskaber bestemte dele af oldtidens Jerusalem, inklusive gader, pladser, synagoger og andre områder. På ejendommen er der ørkenlandskab ligesom i Judæea, sanddynger, en flod, der akkurat ligner oldtidens Jordanflod, hvor Jesus blev døbt af Johannes Døber, og et område, som passer til en skildring af Gethsemane have, hvor Frelseren sonede for verdens synder.

Konstruktionen af Jerusalem-kulissen, som er på størrelse med en amerikansk fodboldbane i hver retning, begyndte i november 2010 og afsluttedes i 2011. Læs mere om kulissen i de følgende historier på engelsk:

http://www.mormonnewsroom.org/article/Church- Constructing-Replica-Set-New-Testament-Film- Projects

http://www.mormonnewsroom.org/article/church-goshen-movie-highlight-life-jesus-christ

Retningslinjer vedrørende omtale:Når der skrives om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, vær da venlig at bruge Kirkens fulde navn i den første henvisning. Se yderligere information om brugen af Kirkens navn i vore retningslinjer på internettet. »Retningslinjer.