Ældste og søster Renlund besøger Festinord i

»Jeg føler, at jeg er kommet hjem.« siger ældste Renlund ved Festinord-konferencen for unge voksne i de nordiske og baltiske lande.

Torsdag den 1. august 2024 besøgte ældste Dale G. Renlund og hans hustru, søster Ruth L. Renlund, Festinord, en konference for Unge Voksne (UV), i Göteborg i Sverige. De blev ledsaget af ældste Alan T. Phillips fra Det Nordeuropæiske Områdepræsidentskab, områdehalvfjerdsere og stavsledere. Konferencen blev ekstra særlig ved, at ældste og søster Renlund hilste på hver deltager, inden de begyndte et foredrag.

Festinord er en årlig konference for unge voksne i de nordiske og baltiske lande, hvor placeringen roterer mellem Sverige, Norge, Danmark og Finland. I år er det 50. gang, denne konference blev afholdt, og den samlede 500 deltagere fra 28 forskellige lande. Disse unge voksne mødtes i fem dage for at styrke deres tro, danne nye venskaber og nyde gode aktiviteter med temaet »Glæd jer over Herren – altid«.

Søster Renlund fortalte om deres oplevelser i Johannesburg i Sydafrika. Hun talte om de regler, som en guide gav under en safari, og hvordan hun på et tidspunkt besluttede sig for at ignorere dem. Hun sagde: »Jeg forsøgte at finde en måde, hvorpå jeg kunne omgå reglerne i stedet for at se, at disse regler var for min beskyttelse og sikkerhed. Jeg er dygtig til at rationalisere og fandt på en grund til, at disse regler ikke gjaldt for mig.«

Hun fortsatte med at sammenligne den slags regler med vor himmelske Faders bud. Hun understregede, at der bag hvert bud ligger tryghed og lykke og sagde: »Hvis vi ser vor himmelske Faders kærlighed bag hvert af disse bud, gør det det lettere for os at følge dem.«

Ældste Renlund indledte sin tale med at sige: »Jeg føler, at jeg er kommet hjem.« Som ung teenager boede ældste Renlund og hans familie i Göteborg i en periode. Det var i den periode, at han begyndte sin rejse mod virkelig at blive omvendt og blive en sand tilhænger af Jesus Kristus.

Han trak referencer til svensk historie og de fejl, en svensk konge begik, da han blev for grådig, da han byggede et skib. Kongen kunne frit bygge en hvilken som helst type skib, han ønskede, men det stod ham ikke frit for at ændre de love om tyngdekraft, der gjaldt for det skib. Som følge heraf sank Vasaskibet på sin jomfrurejse ikke længe efter, at det havde forladt havnen. Ældste Renlund brugte denne historie til at illustrere, at selvom vi metaforisk kan bygge et hvilket som helst skib, vi ønsker, kan vi ikke vælge konsekvenserne.

Ældste Renlund opfordrede deltagerne til at bygge den slags skib, som Gud ønsker, at vi bygger. Han opfordrede alle til at fokusere på og opbygge vores tro på de følgende tre ting:

1. En forståelse af Guds frelsesplan
  2. En forståelse af Jesus Kristus og hans forsoning
  3. En forståelse af gengivelsen af Jesu Kristi evangelium

Derefter bar han et stærkt vidnesbyrd: »Jeg ved. Jeg ved helt sikkert, at Jesus Kristus lever. Jeg ved det med sikkerhed.«

Ældste og søster Renlunds besøg gjorde et stort indtryk på deltagerne og inspirerede dem til at styrke deres tro og leve mere fuldt ud som Jesu Kristi disciple. En deltager delte sin oplevelse og sagde: »Jeg kunne virkelig godt lide det. Det gav mig en stor indsigt i, hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg skal fortsætte. Og det var dejligt at mærke, hvor venlig ældste Renlund var. Jeg følte Ånden.«

Efter foredraget afholdt ældste og søster Renlund et møde med mulighed for at stille dem spørgsmål, hvor de besvarede spørgsmål fra de unge voksne og kom med indsigtsfulde og opløftende svar.