Ældste Bednar mødes med europæiske pionerer

Apostel afslutter sit besøg i fem centraleuropæiske lande

»Vi omgås de hellige, der er i gang med at lægge en grundvold for Kirken, som vil vare i generationer,« sagde ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, da han rejste gennem det centrale Europa på en rundrejse i oktober. Ældste Bednar fik følgeskab af sin hustru, Susan, og andre ledere på besøg i fem lande: Schweiz, Albanien, Østrig, Ungarn og Rumænien.

Rejsen begyndte i Geneve i Schweiz lørdag den 8. oktober 2022 ved et møde med FN-topdiplomater og repræsentanter fra globale organisationer, der samarbejder med Kirken om humanitære projekter. Den afsluttedes søndag den 16. oktober i Bukarest med en særlig gudstjeneste for alle sidste dages hellige i Rumænien.

»Vi følte bare, at det var tid til at komme tilbage og opløfte vores røst for at prise disse menneskers trofasthed og hengivenhed og bære vores vidnesbyrd for dem,« sagde ældste Bednar.

Albanske pionerer

Sidste dages hellige pionerer i Albanien har i flere år ventet på, at en apostel skulle besøge deres land. »Jeg tror, at vi typisk måler vækst på antal. Tallet er ikke stort her, men man føler styrken hos de trofaste hellige [i Albanien]. Det har virkeligt været en udfordring at være adskilt under COVID, og nu er de i stand til at mødes igen,« forklarede ældste Bednar under sit besøg i Tirana, Albaniens hovedstad og største by.

»Man behøver ikke at skubbe en håndkærre for at være pioner,« sagde søster Bednar. »Man må bare have stor tro, især i et område som dette, hvor der er meget få medlemmer af Kirken.«

Tirsdag den 11. oktober 2022 blev der afholdt et særligt møde i Tirana for missionærer, der tjener i Albanien, Cypern, Grækenland, Kosovo og Nordmakedonien, og et konferencelokale blev fyldt med medlemmer til et foredrag om aftenen.

Jetmir Hysi, præsident for Tirana Stav i Albanien, sagde, at Kirken markerer en milepæl i år. Missionærer ankom til landet i juni 1992 for første gang.

»Kirken har været her i omkring 30 år. Vi har unge mænd og [unge] kvinder nu, der skal giftes og til at skabe deres egen familie. Og nu begynder den anden generation i Kirken,« sagde præsident Hysi.

Dorjana og Erald Veliu er det første unge albanske par, der blev gift i templet. De rejste til Frankfurt i Tyskland til deres bryllupsceremoni den 3. august 2005. I dag opdrager de deres to børn i Kirken.

»Vi tænker ikke meget over at være pionerer, for der er mange andre mennesker, der har gjort meget mere end os, og som har været mere involveret i Kirken end os,« sagde Erald Veliu, der tjener som rådgiver i stavspræsidentskabet. »Når folk spørger mig, hvad det vil sige at være medlem af Kirken, siger vi, at vi prøver at være det fyrtårn, det lille lys, der vil lede andre hen mod målstregen.«

Man er ved at planlægge en fejring i 2023 af organiseringen af Kirken i Albanien.

»Jeg tror, at fremtiden her er lys. På dette fundament af tro på Frelseren vil der fortsat blive bygget en meget stærk konstruktion,« sagde ældste Bednar.

Fokus på »den opvoksende generation«

De øverste ledere fokuserede meget af deres tjeneste på de unge og unge voksne, der ofte omtales som den »opvoksende generation«, idet Kirken fortsat modnes i Centraleuropa.

I Wien i Østrig drøftede ældste Bednar den nye vejledning »Til styrke for de unge« ved et særligt møde for teenagere og deres ledere.

»Det, jeg har hørt i dag, er, at Jesus og Gud er der for os hver eneste gang, vi har brug for dem,« sagde Jakob Husz, en ung mand fra Østrig.

Søster Bednar sagde, at det var en spændende tid at besøge Wien siden bekendtgørelsen af et nyt tempel i byen.

Studerende fra Cumorah Academy, en skole i Tjekkiet, deltog i et andet møde, hvor de unge voksne kunne stille apostlen spørgsmål.

»Kirkens unge er Kirkens fremtid. Og i en verden, der bliver mere kaotisk og forvirret, føler vi et presserende behov for at hjælpe de unge til at have et solidt fundament på klippen, som er Kristus,« sagde ældste Bednar.

Templer i Centraleuropa

Mens sidste dages hellige i Centraleuropa opbygger deres tro, er der planer for at bygge templer i Østrig og Ungarn.

»Vores råd om templet er ikke at fokusere på templet som en bygning, hvor smuk den end er og hvor storslået den er. Det handler ikke om bygningen. Det handler om Herren Jesus Kristus, og hvordan vi gennem de pagter og ordinancer, der forrettes i templet, kan blive knyttet til og sammen med ham,« sagde ældste Bednar.

»Kirken er stadig i de begyndende stadier her. De fleste af os er førstegenerationsmedlemmer … Fordi vi er få, mener jeg, at det gør os stærkere, det får os til at værdsætte alle evangeliets velsignelser, deriblandt templet, da vi endnu ikke har et tempel her,« sagde Radu Stoica, der er sidste dages hellig pioner i Rumænien og tjener som distriktspræsident i Brasov.

Der er omkring 3.000 sidste dages hellige, der bor i Rumænien, et land med stærke ortodokse traditioner.

»Folk tror på Gud. De voksede op med en tro på Gud, men sommetider er det svært at ændre på ting,« sagde præsident Stoica, der tilsluttede sig Jesu Kristi Kirke, da han var 9 år gammel.

Ældste Bednar afsluttede sin rejse med besøg i Budapest i Ungarn og Bukarest i Rumænien, hvor han mødtes med missionærer og lokale menigheder, inden han vendte hjem til Utah.

»Glæden ved evangeliet, kærligheden og fællesskabet er tydeligt i deres ansigter på stærke måder,« konkluderede ældste Bednar.