Søster Reyna I. Aburto

Søster Reyna I. Aburto blev i april 2017 kaldet som andenrådgiver i hovedpræsidentskabet for Hjælpeforeningen, Kirkens organisation for de seks millioner kvindelige medlemmer over 18 år. Hun er født i Nicaragua som datter af Noel Blanco og Delbi Cardoza og blev gift med Carlos Aburto fra Mexico i templet i Jordan River i Utah i 1993. De er begge konverteret til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, og de har tre børn og to børnebørn.

Hun gik på Universidad Centroamericana, hvor hun studere til industriingeniør i fire år, og hun har en associeret grad i computervidenskab fra Utah Valley University. Hun har arbejdet i oversættelsesbranchen i over 25 år, hvor hun har balanceret sin indsats indenfor arbejde, familie og kirkeansvar. I dag ejer hun en lille oversættelsesvirksomhed sammen med sin mand.

Søster Aburto siger, at to store begivenheder i hendes barndom har haft stor betydning for hendes liv: Hun overlevede et jordskælv, som ødelagde familiens hjem og dræbte hendes storebror, og hun levede i en periode med borgerkrig i Nicaragua sidst i 1970’erne. Af disse krævende oplevelser med tab, usikkerhed og frygt lærte hun, at forhold til andre, familien, kærlighed og tro er vores mest dyrebare ejendele.

Efter en vanskelig periode i sit liv blev hun i 1989 inviteret af sidste dages hellige missionærer til at gå i kirke i Californien. Hun tøvede først lidt, men husker, hvordan hun følte sig tryg og hjemme i det øjeblik, hvor hun trådte ind i kirkebygningen. Få uger senere blev hun som 26-årig døbt. Hun siger, at hun »aldrig er holdt op med at forundres over evangeliets skønhed« og kalder sit medlemskab af Kirken et enormt privilegium og gave.

Søster Aburto sad i Primarys hovedbestyrelse fra 2012 til 2016, hvor hendes opgaver omfattede at koordinere hjælpemidler for børn i Kirken med handicap, involvering i spejderbevægelsen, forbedring af Primarys materialer på internettet og stå for oplæring af kirkeledere i USA og Mexico. Hendes familie kom i spansktalende menigheder indtil 2013, hvor de begyndte at komme i den engelsktalende menighed i nabolaget. Hun har virket i rigt mål i Hjælpeforeningen, Unge Piger, Primary, Søndagsskolen og spejderbevægelsen i sin menighed og i staven (stift). Søster Aburto siger, at hendes mand, Carlos, er hendes »bedste ven« og hendes »største støtte«, og at de nyder at tilbringe tid sammen med deres børn og børnebørn.