Præsident Nelsons livslange indsats med at skabe fred inspirerer medlemmer i Europa

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige rundt om i verden samles lørdag den 30. september og søndag den 1. oktober for at lytte til budskaber forberedt af en nutidig profet og andre kirkeledere. Disse inspirerede budskaber er centreret om Jesus Kristus og hans lærdomme. Kirkeledere giver vejledning og deler råd, personlige oplevelser og åndelig indsigt.

GC102023 01Download Photo

I sin konferencetale den 1. april 2023 kom Russell M. Nelson, præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, med en opfordring til alle specifikt om at blive fredsstiftere. Han sagde: »Frelserens budskab er klart: Hans sande disciple opbygger, opløfter, opmuntrer, tilskynder og inspirerer – uanset hvor vanskelig situationen er. Jesu Kristi sande disciple er fredsstiftere.«

Den 9. september 2023 fejrede præsident Nelson sin 99 års fødselsdag. Han var en internationalt anerkendt kirurg og forsker i medicin, han har været leder i Kirken i en lang række år, og frem for alt er han en engageret og kærlig ægtemand og far. I løbet af sit liv har han rejst til over 130 lande, har haft forskellige roller og fået værdifulde oplevelser gennem sin globale omgang med andre fra mange forskellige trosretninger og baggrunde. Han er en fredsstifter.

Hans eksempel og lærdomme opfordrer andre til at være næstekærlige og stræbe efter at være fredsstiftere i deres daglige omgang med hinanden.

Efter hans opfordring har medlemmer i det europæiske område været flittige i deres bestræbelser på at udleve præsident Nelsons budskab i mange områder af deres liv.

Et medlem, Oliver Bassler fra Weinfelden i Schweiz, fortalte om sin oplevelse, da han valgte at være fredsstifter, da han hjalp en ven. Han sagde: »Jeg har en kollega, der har startet sin egen virksomhed. Men hans virksomhed er ikke gået så godt indtil videre, hvilket var forventeligt. I stedet for at tale til ham og kritisere ham på bedrevidende måde, opmuntrede jeg ham til at bede til Gud om hans professionelle succes og inddrage Jesus Kristus i hans job. Han tog det råd til sig, og det er gået bedre lige siden.«

Præsident Nelsons budskab, der er centreret om Jesus Kristus, fokuserer ikke kun på, hvordan vi bør blive fredsstiftere i vores liv, men også på, hvordan vi kan hente styrke fra Kristi eksempel, når vi oplever svære tider.

»Mit ønske om at følge præsident Nelsons kald til at være fredsstifter har været intenst siden generalkonferencen. Sommetider lykkes det for mig, og sommetider gør det ikke. I tider som disse er jeg taknemmelig for omvendelsens gave og muligheden for at kunne prøve igen og igen. Så er jeg glad for de små succeser, når jeg formår at stilne situationen på arbejdet eller derhjemme. Min kilde til styrke er Jesus Kristus, som er min ven,« sagde Marcela Pálková fra Uherské Hradiště i Tjekkiet.

To gange om året inspirerer budskaber som disse, som kirkens ledere deler, til fred, håb og vejledning i vores forvirrende og foranderlige verden. Alle opfordres til at komme og søge vejledning, svar på personlige spørgsmål eller trøst i prøvelser, når de lytter til en levende profets og andre kirkelederes ord.

Sådan deltager man

Generalkonferencen vil bestå af fem møder, der transmitteres til hele verden. Man kan få adgang til detaljer om tidspunkter for visning online.

Alle møder bliver streamet direkte på mere end 70 sprog på: broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Møder er også tilgængelige på Evangelisk Bibliotek, Latter-day Saints Channel, radio, tv, satellit og andre digitale kanaler.

Du kan se konferencen online eller læse talerne når som helst på JesuKristiKirke.org.

Se flere oplysninger om, hvordan man deltager i generalkonferencen ved at besøge https://newsroom.churchofjesuschrist.org/article/5-ways-to-watch-general-conference-live.