Mormoner i Filippinerne yder nødhjælp efter jordskælv på 7,2

Sidste dages hellige frivillige på de filippinske øer Bohol og Cebul arbejder sammen med deres naboer for at genopbygge beskadigede lokalsamfund 2 uger efter, at et jordskælv på 7,2 på Richter-skalaen har ramt områderne. Jordskælvet den 15. oktober er det stærkeste, som har ramt det centrale område i Filippinerne i 23 år.

Flere end 1.000 frivillige fra mormonernes Hjælpende Hænder hjælper med oprydning og nødhjælp. De frivillige har arbejdet sammen med de lokale myndigheder for at samle 10.000 pakker med mad og 8.200 hygiejnepakker. Tre af mormonernes kirkebygninger er blevet brugt til at søge ly. Til dato har Kirken ydet 45.359 kilo forsyninger til nødindsatsen inklusive mad, vand, tæpper, hygiejnepakker og værktøjer.

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige hjælper også lokalsamfund med at rense vand, midlertidigt ly og latriner, og bygger midlertidige klasseværelser til en elementærskole.

Flere kirkeledere – heriblandt ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum, ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds' Præsidium, ældste Brent H. Nielson fra de Halvfjerds og andre lokale ledere – gik sammen med biskop Leonardo Y. Medroso fra det katolske stift i Tagbilaran om at yde støtte og hjælp til guvernør Edgardo Chatto fra Bohol-provinsen under et møde den 27. oktober.

Flere end 200 mennesker er døde, 13.000 hjem ødelagt og 3 millioner mennesker påvirket, hvoraf mere end 370.000 er blevet fordrevet af jordskælvet. Elektriciteten er kommet tilbage i de fleste områder.

Kirken rapporterer, at missionærerne i de påvirkede områder i sikkerhed, og det er kirkens medlemmer også.