Kirken udtrykker stor sorg over døde misionærer

»For Kirken, og især for familierne af de missionærer, der har mistet deres liv, ved vi, at tabet af selv én missionær er alt for mange,« sagde Ældste Evans. »Vi udtrykker vores kærlighed, vor tro, vort håb og vore bønner til disse enestående familier. Og vi beder for, at I vil have fred og trøst i løbet af disse sorgens tider.«

En missionærs død mærkes på en dyb og personlig måde af ethvert medlem af Kirken, sagde administrerende direktør for Kirkens Missionærafdeling Ældste David F. Evans i den 4. september.

Han kommenterede på det faktum, at ti unge missionærer, som har tjent i områder over hele verden, er døde af ulykker eller sygdom i løbet af dette år. Den sidste alvorlige ulykke skete i Idaho den 3. september – et trafikuheld, som førte til, at en ung missionær endte i respirator på hospitalet.

Hent SOTer i HD-kvalitet til journalister

Ældste Evans sagde, at disse begivenheder heldigvis er sjældne, og at missionærarbejde i sig selv er sikkert arbejde. Dødskvotienten blandt missionærer er betydeligt lavere end for dem i samme aldersgruppe i den brede befolkning.

Det er svært at identificere de data, der giver en præcis sammenligning, men relevante data fra World Health Organization[1] indiker, at dødskvotienten for unge mennesker i denne alder på verdensplan er omkring 205 døde pr. 100.000 mennesker. For missionærer er det nummer lavere end en tyvendedel af det tal. Ikke desto mindre kan ingen statistik mindske smerten ved en missionærs død.

Kirken gør alt, den kan, for at tilsikre dens missionærers sikkerhed, inklusive at yde træning i personlig sikkerhed og god sundhed, gentagne instrukser for missionærer om sikkerhed i bil og på cykel, og løbende konsultation med lokale kirkeledere om sikkerheden i specifikke områder og nabolag.

Ældste Evans sagde, at de ti dødsfald fra i år ikke repræsenterer en tendens. Historisk set har der gennemsnitligt været nogle få døde missionærer hvert år fra ulykker eller sygdom. Et lignende antal missionærer døde i 2003 og 2008.

I dag er der mere end 77.000 missionærer – 70.000 af dem er unge missionærer – som tjener over hele verden, 38 % flere, end der var på samme tid for et år siden.

[1] World Health Organization, Global Burden of Disease: 2004 Summary Tables, October 2008.