Indblik

Et sikkert åndeligt fundament i en krisetid

Idet Covid-19 hærger i Europa, er værdien af religiøs tro i stigende omfang relevant

spiritual-foundation-family-study
For kristne er tjeneste en befaling i skrifterne, og det er en vigtig måde, hvorved vi viser vor himmelske Fader hengivenhed.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Personlige og offentlige ressourcer bliver strakt til det yderste i denne tid med udfordringer og krise forårsaget af den nuværende pandemi. Enkeltpersoner og familier bekymrer sig om deres kæres helbred og bliver konfronteret med betydelig økonomisk uvished. Europæiske regeringer og sundhedssystemer står over for alvorlige prøvelser.

Ingen er immune for vanskeligheder.

Men i en verden oversvømmet med problemer har værdien af et religiøst liv sikkert aldrig været af større betydning. C.S. Lewis skrev: »Jeg tror på kristendommen, da jeg tror, at solen er stået op – ikke kun fordi jeg ser den, men fordi jeg ved det ser alt andet.«

Jesu Kristi lys oplyser vores personlige sti, selv hvis vi kun indser det, efter vi har tager de første par skridt. Den udstråling kan også opløfte andres byrder og er med til at oplyse deres liv. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige lærer os, at vi bør stræbe efter at følge i Frelserens fodspor i vores daglige liv, og tilslutte os andre i at gøre godt.

»Som en kristen tro er tjeneste det, vi gør,« sagde biskop Paul Corre til en radiovært på BBC, efter hans menighed i Duston i Northampton-området i Storbritannien sammen med lokalsamfundet deltog i tjeneste i december.

Menighedens reaktion på behovene hos ofre for oversvømmelser i området var at oprette en Covid-venlig drive-through, hvor frivillige uddelte nødhjælpspakker med basale forsyninger.

Duston_drive-through
Menigheden i Dunstons reaktion på behov hos ofre for oversvømmelser omfattede at indrette en covid-sikker-drive-through til at uddele livsnødvendigheder.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

»I sådanne tider … har vi infrastrukturen til at reagere hurtigt og bruge vores bygning og netværk til gavn for lokalsamfundet,« tilføjede biskop Corre. »Jeg synes, at det har været vidunderligt at se, så mange folk bidrage og forene sig.«

spiritual-foundation-young_woman_asian_scriptures_reading.jpeg
Lyset fra Jesus Kristus oplyser vores personlige vej.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Mange gode mennesker, af alle trosretninger og ikke-troende, udfører tjeneste. For kristne er tjeneste en befaling fra skriften og en vigtig måde, hvorpå vi viser hengivenhed til vor himmelske Fader. Profeten fra Mormons Bog, kong Benjamin, belærte: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

Tro bringer reel værdi til det offentlige rum. Professor Craig Calhoun, en tidligere rektor for London School of Economics, bemærkede, at religion spiller en vigtig rolle i deres bidrag til samfundet, »da de motiverer deres medlemmer« og »som samfund og netværk« giver dem mulighed for at handle.[1] Derudover fanger trosgrupper »opmærksomhed fra både medlemmer og ikke medlemmer på vigtige temaer og spørgsmål« på en lang række emner, heriblandt »moral i pengesager og migration, vigtigheden af høflighed og etik i medierne« og »fællesskabets karakter«.

Duston_EmergencyKits
Nødhjælpssæt med livsnødvendigheder blev samlet i lokalerne for menigheden i Dunston.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

De praktiske og åndelige fordele ved et trosfyldt liv er omfattende. Vi udvikler os personligt på vores åndelige rejse og vi hjælper andre i processen. Som profeten Joseph Smith sagde: »Et menneske, der er fyldt med Guds kærlighed, er ikke tilfreds med blot at velsigne sin familie, men bevæger sig gennem hele verden, ivrig efter at velsigne hele menneskeheden.«

[1] Craig Calhoun, How Does Religion matter in Britain’s secular public square?, LSE BPP, 17. juni 2016, https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/how-does-religion-matter-in-britains-secular-public-sphere/

spiritual-foundation-madagascar_father-daughter.jpeg
De praktiske og åndelige fordele ved et liv med tro er omfattende.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.