Nyhed

Det Første Præsidentskabs juleandagt angiver sæsonens midtpunkt: »Fokuser på Jesus Kristus«

Julens sande glæde kommer, når vi fokuseer på Jesus Kristus, sagde Thomas S. Monson, præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Han talte i løbet af Det Første Præsidentskabs juleandagt i Salt Lake City, Utah, 2. december 2012.

»Det er nemt,« sagde præsident Monson, »at lade sig rive med af sæsonen og måske tabe den selvsamme ånd i vores liv, vi forsøger at opnå.

»Julens sande glæde kommer ikke i at skynde sig og jage for at nå mere, ej eller findes den i købet af gaver,« forklarede præsident Monson. »Vi finder sand glæde, når vi gør Frelseren til sæsonens midtpunkt.»

»Lad os gøre julen virkelig,« lærte præsident Monson. »Julens væsen er at give uden at tænke på at modtage.«

Præsident Henry B. Eyring reflekterede over en særlig jul, og fortalte hvordan han sammen med andre byggede en skattekiste til sin kone, Kathleen.

På trækassens låg er familiens monogram, og på forpanelerne er initialerne »H« og »K« for Henry og Kathleen. Hver jul siden kisten først var under træet, »har det at se kassen fyldt vores sind og hjerter med kærlighed for hinanden og for Frelserens offer, der gør evige familier mulige.«

Skattekisten er nu en kasse til familieminder, som billeder og julemusik, og befinder sig i nærheden af et gammelt klaver i familien Eyrings stue.

»Fra tid til anden,« sagde præsident Eyring, »ser jeg og takker jeg stadig de mennesker, som hjalp mig med at lave den kasse. Jeg ... føler den glæde, vi delte ved at skabe en kærlighedsgave til en familie, og et tegn på den kærlighed, vi delte for Frelseren.«

At se børns spændte ansigter, når de åbner en indpakket gave, der kun er til dem, er en af de største glæder i julen, bemærkede præsident Dieter F. Uchtdorf, anden rådgiver i Kirkens Første Præsidentskab.

»Når vi bliver ældre,« sagde præsident Uchtdorf, »lader vores evne til at modtage gaver med den samme entusiasme og ynde, som før, til gradvist at forsvinde. Nogle gange når folk endda til det punkt, hvor de ikke kan modtage en gave, eller for den sags skyld en kompliment, uden at føle sig pinlig til mode eller forgældet.

»Enhver gave, der bydes os - især en gave fra hjertet - er en mulighed for at bygge eller styrke vores kærlighedsbånd. Når vi er gode og taknemmelige modtagere, åbner vi en dør for for at opnå et dybere forhold til den, som har givet gaven.«

Mormonernes Tabernakelkor og Orkestret ved Tempelpladsen stod for musik til andagten.

Se hele Det Første Præsidentskabs juleandagt på engelsk ved at klikke på LDS.org.