Emne

Abort

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tror på menneskelivets hellighed. Derfor er Kirken imod frivillig abort af personlige eller sociale årsager og råder sine medlemmer til ikke at få foretaget, udføre, opmuntre til, betale for eller arrangere sådanne aborter.

Kirken åbner for en mulig undtagelse for dens medlemmer, når -

• graviditeten er en følge af voldtægt eller incest eller
  • en kompetent læge skønner, at der er alvorlig fare for moderens liv eller helbred eller
  • en kompetent læge skønner, at fosteret har alvorlige misdannelser, der gør, at det ikke vil kunne leve videre efter fødslen.

Kirken lærer sine medlemmer, at selv disse sjældne undtagelser ikke automatisk berettiger en abort. Abort er en meget alvorlig sag og bør først overvejes, når de involverede personer har konsulteret deres lokale kirkeledere og gennem personlig bøn følt, at deres afgørelse er rigtig.

Kirken har ikke støttet eller gået imod lovforslag eller offentlige demonstrationer i forbindelse med abort.