100-årig trosleder leder verdensomspændende konference

Russell M. Nelson leder stadig aktivt den globale tro

Russell M. Nelson, profet og leder af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, fejrede sin 100-års fødselsdag den 9. september 2024. Han fortsætter med at lede den globale tro med styrke og medfølelse.

GC_EURN_01.jpeg
100-årige Russell M. Nelson vinker til de forsamlede i konferencecentret under et møde af kirkens halvårlige generalkonference. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

I juni opfordrede præsident Nelson på de sociale medier folk til at fejre hans fødselsdag ved at følge Jesu eksempel og række ud til »den ene« i nød med henvisning til lignelsen om det fortabte får i Det Nye Testamente. Mange har delt deres erfaringer med at være »den ene« og hjælpe »den ene« på de sociale medier under hashtagget #99plus1.

GC_EURN_02.jpeg
Jesu Kristi lære er omdrejningspunktet for hver generalkonference, som det fremgår af dette maleri af Michael Malm. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Den 5. og 6. oktober vil den 100-årige profet dele budskaber om håb, fred og kærlighed til Kirkens Generalkonference, en verdensomspændende samling af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Alle er inviteret til at deltage i konferencens møder, der afholdes i kirkens konferencecenter med plads til 21.000 i Salt Lake City i USA og bliver streamet og sendt live på mere end 70 sprog.

Et af de meget ventede indslag ved Generalkonferencen er den mulige bekendtgørelse af nye templer, der skal bygges rundt omkring i verden. Under præsident Nelsons ledelse er den globale kirkes tempelbyggeri hastigt gået fremad. Siden han blev præsident for Jesu Kristi Kirke i januar 2018, har præsident Nelson bekendtgjort placeringen af nye templer ved alle generalkonferencer.

Der er blevet bekendtgjort flere nye templer i hele Det Nordeuropæiske Område i løbet af denne periode; i Oslo, Birmingham, Edinburgh og Praia. I en tid, hvor nogle kirker lukker deres døre, tilføjer Jesu Kristi Kirke hellige bygninger for at imødekomme trofaste tilhængeres behov overalt.

GC_EURN_03.jpeg
Templet i Helsinki i Finland blev bekendtgjort i april 2000 og indviet i oktober 2006. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
GC_EURN_04.jpeg
Templet i Lissabon i Portugal blev bekendtgjort i oktober 2010 og indviet i september 2019. 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Præsident Nelson vil få selskab af andre mandlige og kvindelige kirkeledere, som vil tale ved generalkonferencens fem møder. Musikken til de fleste møder vil blive leveret af det verdenskendte Tabernacle Choir at Temple Square.

Sådan ser man Generalkonferencen

Alle konferencemøder vil blive streamet live på broadcasts.ChurchofJesusChrist.org på mere end 70 sprog. De kan også ses på Kirkens Generalkonferences YouTube-kanal og via radio, tv, satellit og andre digitale kanaler.

Efter udsendelsen vil talerne være tilgængelige on-demand på Kirkens Generalkonferences YouTube-kanal og andre af Kirkens digitale kanaler samt i Kirkens tidsskrifter.