Ældste Christofferson mødes med Óbudas borgmester i Budapest

Kirken har udsendt en tegning af templet i Budapest

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige mødtes med borgmesteren i Óbuda-Békásmegyer, hr. László Kiss, i Budapest den 1. marts 2024 for at introducere Kirken og drøfte detaljer omkring templet, som Kirken er ved at forberede opførelsen af i kommunen.

Ældste Brent H. Nielson fra De Halvfjerds’ Præsidium, ældste Jack N. Gerard fra De Halvfjerds, andenrådgiver i det centraleuropæiske områdepræsidentskab, og Péter Borsos, stavspræsident i Budapest, deltog også i mødet.

Templet i Budapest i Ungarn blev bekendtgjort i april 2019, og placeringen af dette Herrens hus blev oplyst i oktober 2023. Dette bliver Kirkens første tempel i landet. For tiden skal Kirkens medlemmer rejse til Freiberg i Tyskland for at besøge et tempel. En kunstners gengivelse af templet i Budapest er nu blevet offentliggjort af Kirken.

Ved mødet forklarede ældste Christofferson, hvorfor sidste dages hellige bygger templer rundt om i verden, og fortalte om de ungarske kirkemedlemmers begejstring over at have et Herrens hus i deres land. Ældste Christofferson sagde, at »borgmesteren var meget støttende. Han byder alle religioner og trosretninger velkommen og lovede at støtte Kirkens bidrag til lokalsamfundet«. Borgmesteren fik også en invitation til at deltage i et kommende åbent hus, når templet er blevet opført og er klar til at blive indviet.

»Borgmester Kiss og hans medarbejdere gav Kirkens repræsentanter en varm velkomst, og der herskede en venlig og imødekommende ånd under drøftelserne,« observerede præsident Borsos.

Kirkens delegation gav borgmesteren en lille statue af den opstandne Kristus og takkede ham for hans venlighed og åbenhed. Til gengæld gav borgmester Kiss, som selv er troende, en storslået gave til ældste Christofferson, en 200 år gammel ikon, som havde været i hans familie i generationer.

»Det er en dyrebar genstand. Det er meget betydningsfuldt og bevægende for mig at modtage noget så smukt og gavmildt som dette fra ham. Virkelig meningsfuldt og noget, som jeg vil værdsætte og tage med hjem,« konkluderede ældste Christofferson.

Der er over 5.200 sidste dages hellige i mere end 20 menigheder i Ungarn, som ligger midt i Europa. De første missionærer fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kom til Ungarn i 1885. Missioneringen ophørte i flere årtier efter første verdenskrig. Kirken modtog officiel anerkendelse fra regeringen i Ungarn i 1988, og den første kirkebygning i landet blev indviet et år efter.

Sidste dages hellige templer adskiller sig fra kirkebygninger, hvor medlemmerne samles til søndagens gudstjenester. Templer betragtes som »Herrens hus«, hvor Kristi lærdomme bekræftes ved hellige ordinancer, der forener familier for evigt. Inde i templet lærer Kirkens medlemmer mere om formålet med livet og indgår pagter om at tjene Jesus Kristus og andre.