Sidste dages hellige i Europa donerer over 900 tons mad til Ukraine

Forsinkelser i forsyningskæden og mangel i Ukraine skaber et akut behov for forsyninger

En af de mange uheldige følger af konflikten i Ukraine er det øgede pres på forsyningskæden for en lang række varer, især basale fødevarer. Forstyrrelsen har ramt almindelige borgere over hele landet og begrænser deres adgang til mange basale varer, inklusive færdiglavede dåsemåltider, babymad, mel, pasta og ris.

Efter en uformel introduktion til en rådgiver til Ukraines vicepremierminister tilbød Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige hjælp med nødhjælpsindsatsen ved akut at levere fødevareforsyninger til Ukraines befolkning.

»Da denne regeringsrådgiver kontaktede mig i første omgang, fik vi ham i kontakt med vores humanitærtjeneste-team, og han var meget imponeret,« sagde Oleksiy Hakalenko, der arbejder som områdeleder for Kirken og fører tilsyn med Kirkens humanitære indsats i Ukraine. »Efterhånden som han lærte, blev han mere og mere begejstret for partnerskabet med Kirken på dette mangesidede fødevaredonationsprojekt.«

I samarbejde med den ukrainske regering iværksatte Kirken et nødhjælpsprojekt for at levere nødvendige fødevarer til forsyningscentre og varehuse i nabolandene Polen og Rumænien. Regeringsinstanser i Ukraine brugte så deres etablerede transportnetværk til at fragte fødevarer til bestemte steder i Ukraine for at blive distribueret. Fokus for regeringens forsendelser har været at få fødevareforsyninger til de områder og lokalsamfund i Ukraine med størst behov.

Denne omfattende humanitære indsats var både af betydelig størrelse samt logistisk vanskelig. Daniel García, der er indkøber i Kirkens indkøbsafdeling i Det Europæiske Område, kommenterede: »Vi stod over for daglige udfordringer med at finde leverandører, som havde lagerbeholdning, vi kunne købe, og som kunne fragte indenfor en snæver tidsramme. De høje brændstofpriser udgjorde også en udfordring, hvilket resulterede i potentielt forsinkede leverancer og øgede transportomkostninger.

Leverandører blev fundet og kontaktet i en række lande, heriblandt Tyskland, Spanien, Polen og Rumænien. Det vigtigste krav var deres evne til at levere enorme mængder mad på relativ kort tid.

»Processen med at skaffe forsyninger blev også hindret af sprogbarrierer,« konkluderede García, »og i nogle tilfælde var al kommunikation nødt til at ske gennem Google Oversæt.«

Nødforsendelserne blev foretaget over en periode på otte uger i løbet af april og maj 2022. Kirken leverede over 1.000 paller med madvarer i løbet af det tidsrum. Kombineret med tidligere nødhjælp ydet til befolkningen i Ukraine består Kirkens humanitære donationer dér af over 900 tons mad og andre forsyninger.