Emne

Nye områdehalvfjerdsere: Udfordringer og håb under pandemien

En af de mindre kendte historier fra Bibelen fortæller om Jesus, der udpegede halvfjerds af sine tilhængere til at tjene og forkynde. I Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges tjenestegerninger »Halvfjerdser« et embede, der stammer fra denne beretning. Midt i pandemien er en dansker og en franskmand, der for nylig blev kaldet til denne stilling, ved at finde måder at opbygge og hjælpe andre på.

»Hvis I kan give lidt af jer selv, vil jeres kærlighed og omsorg inspirere og opmuntre andre,« siger ældste Franck A. Poznanski, hvis kaldelse blev bekendtgjort ved en global virtuel forsamling i april sidste år. »Ældste« er en religiøs titel, som missionærer og højt rangerende kirkeledere bliver tildelt.

Ældste Poznanski, der stammer fra Angers i det vestlige Frankrig, er en af to nye områdehalvfjerdsere fra Det Europæiske Område – en administrativ enhed i Kirken, der strækker sig så langt mod nord som de nordiske lande og så langt syd som Spanien og Kap Verde. Den anden, ældste Erik Bernskov, kommer fra Jyllinge, 40 kilometer vest for København.

Begge blev kaldet som områdehalvfjerdsere. I modsætning til generalautoriteter og halvfjerdsere bor de hjemme, virker som ledere for tildelte forsamlinger i området og fortsætter med at arbejde i deres arbejde og tjener som frivillige.

At bidrage til Kirken og lokalsamfundet har altid været en sag, der har stået deres hjerte nær. »Lige inden Covid-19 pandemien begyndte min hustru og jeg at servere morgenmad til de hjemløse en gang om ugen kl. 6«, mindes ældste Poznanski. »Det er altid en velsignelse at have mulighed for at tjene mennesker, de trængende og de fattige.« Han og hustruen Veronique er forældre til fem og bedsteforældre til ni børn.

Da pandemien først ramte og deltagelse i kirkebygninger ikke var en mulighed, besøgte ældste Bernskov og hans hustru Anne sammen med et andet par ensomme og ældre medlemmer af menighederne i deres stav på deres dørtrin. Mens de holdt afstand, sang de en salme og kom med hjemmebagt kage. »Bare det at se de smilende ansigter hos dem, der bare ikke havde været sammen med andre mennesker i et stykke tid, påvirkede mig,« husker han.

Ældste Bernskov arbejder som rekrutteringskonsulent og værdsætter sin familie. Han og hans hustru er forældre til fire og bedsteforældre til fem. Før rejsebegrænsninger nød han at tage sine børn med hen til Kirkens templer. Disse helligdomme ligger i adskillige byer over hele Europa og er hellige og fredfulde steder. På to sådanne ture til England benyttede han sig også af muligheden for at tage til fodboldkampe.

Da verden lukkede, mindes ældste Bernskov at gå lange ture i naturen og tilbringe tid sammen med familien. Det sidste år har bekræftet værdien af at have forbindelse til dem omkring os for ham. »Efterhånden som pandemien nogle steder bliver mindre udbredt, håber jeg, at vi igen vil drage omsorg for hinanden, besøge hinanden og nyde hinandens selskab,« siger han.

Ældste Poznanski leder Kirkens uddannelsesprogrammer for unge og unge voksne i Europa, som er hans fuldtidsbeskæftigelse. Han husker, at han bekymrede sig for, at elever, der blev indskrevet, kunne stå over for udfordringer under pandemien, der ville få dem til at gå glip af klasser eller tage en pause fra at deltage. Men klasserne blev flyttet online, og han var vidne til guddommelig hjælp. »Og ved udgangen af 2020 havde vi flere elever end året før«, mindes han.

At blive kaldet som områdehalvfjerdser har også hjulpet ham til at lære at stole på Gud, siger ældste Poznanski. Han blev overvældet af angst og usikkerhed, men på samme tid af Jesu Kristi kærlighed. »Jeg kunne føle, at jeg ikke skulle bekymre mig. Herren vil hjælpe mig,« konkluderer han.