Kirken sender nødhjælp til Kina som hjælp i forbindelse med corona-virussen

Præsident Nelson rækker ud for at tilbyde hjælp

Uroen for corona-virussen, der rammer luftvejene, vokser fortsat, og Russell M. Nelson, præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, har spurgt sine gamle venner i Kina, hvad der kan være brug for.

Derigennem har Kirken erfaret om behov for beskyttelsesudstyr på Shanghais børnehospital, hvor forsyninger er næsten tømt på grund af udbruddet i Wuhan. I samarbejde med Project HOPE lægges der planer om at distribuere de nødvendige forsyninger.

Gennem Project HOPE er et fly chartret i Salt Lake City til at transportere forsyninger fra Kirkens Biskoppernes centrale forrådshus i Salt Lake City. En yderligere forsendelse bliver sendt fra Kirkens forrådshus i Atlanta. Totalt set sendes der 220.000 ansigtsmasker, 870 par beskyttelsesbriller og flere end 6.500 sæt beskyttelsesdragter på 79 paller med beskyttende medicinsk udstyr.

I Shanghai håber sidste dages hellige frivillige at kunne hjælpe ved modtagelsen og fordelingen af materialerne til dem, der trænger.

Jeg har haft kontakt med gode mennesker i Kina i årtier. De er vores kære brødre og søstre, og vi føler, at det er et privilegium at kunne tilbyde lidt hjælp i mindre målestok. Vi beder for dem og ved, at Gud vil velsigne dem. – Præsident Nelson

​​​​​

Præsident Nelson var en verdenskendt hjertekirurg i en stor del af sit liv, indtil han blev kaldet som apostel i Kirken i 1984. Han er kendt for at udføre hjerteoperationer, også i Kina, hvor hans sidste operation blev udført i 1985. Både i sin professionelle karriere og i sit virke i Kirken har han indgået langvarige venskaber. »Jeg har haft kontakt med gode mennesker i Kina i årtier. De er vores kære brødre og søstre,« udtalte præsident Nelson, »og vi føler, at det er et privilegium at kunne tilbyde lidt hjælp i mindre målestok. Vi beder for dem og ved, at Gud vil velsigne dem.«

Corona-virussen blev først identificeret i Hubei-provinsen i Kina, hvor antallet af smittede har nået næsten 6.000, og flere dusin tilfælde er bekræftet uden for Kina. Regeringer og sundhedsvæsener rundt om i verden har iværksat forholdsregler for at hindre udbredelsen af virussen.