Det Første Præsidentskab kommer med retningslinjer for en sikker tilbagevenden til kirkemøder og -aktiviteter

En omhyggelig, forsigtig genintegrering af gudstjenester og andre møder og aktiviteter vil følge lokale regeringers initiativ

Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har godkendt en gradvis tilbagevending til Kirkens ugentlige gudstjenester og aktiviteter. En meddelelse sendt i dag til Kirkens ledere og lokale ledere rundt om i verden siger, at dette kun kan ske, når lokale regeringers retningslinjer tillader, og efter Kirkens områdepræsidentskaber har givet yderligere retningslinjer til lokale kirkeledere.

To faser vil anvendes, idet man altid følger regeringers retningslinjer, for at sikre alle involveredes sundhed og sikkerhed. Modellerne herunder kan tilpasses af områdepræsidentskaber alt efter lokale situationer, og efter godkendelse af deres kontakt i De Tolv Apostles Kvorum og De Halvfjerds’ Præsidium. Stavspræsidenter afgør i samråd med biskopper de specifikke tidspunkter for at genoptage møder og aktiviteter.

Worship Integration
En familie modtager nadveren2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Sabbatsdagens gudstjenester: Fase 1

Kortere møder i kirkebygninger med op til 99 personer i overensstemmelse med lokale regeringers retningslinjer

Andre møder og aktiviteter (herunder bryllupper og begravelser): Fase 1

Kortere møder, som følger lokale regeringers retningslinjer, eller som kan afholdes online ved anvendelse af teknologi

Sabbatsdagens gudstjenester: Fase 2

Møder i kirkebygninger med 100 eller flere personer, idet man følger lokale regeringers retningslinjer

Andre møder og aktiviteter: Fase 2

Møder i kirkebygninger kan afholdes, idet man følger lokale regeringers retningslinjer.

»Vi er taknemlige for vore medlemmers tro, mens de har tilbedt fra hjemmet, og er taknemlige for de velsignelser, der vil komme, når vi samles til gudstjenester og aktiviteter,« sagde Det Første Præsidentskab.

Generelle retningslinjer

Kirkens ledere har fået besked på at konsultere Det Første Præsidentskabs brev af den 16. april 2020, »Administrative principper i vanskelige tider« og to tilhørende bilag. De opfordres også til at overveje følgende principper og retningslinjer til fortsat at forebygge udbredelsen af COVID-19:

• Anvend rigelig forsigtighed for at beskytte medlemmers sundhed og sikkerhed. Vær især opmærksom på medlemmer, hvis helbred eller alder placerer dem i en risikogruppe.
  • Rådgiv personer, som ikke føler sig rask, eller som er blevet bedt om at gå i selvkarantæne, eller som udviser et eller flere af følgende symptomer, om, at de ikke bør deltage i møder: Feber, hoste, åndenød, hovedpine, løbende næse eller ømhed i halsen.
  • Følg anvisninger om social distance, håndvask og andet, der er beskrevet i »Forebyggende foranstaltninger for medlemmer«.
  • Følg regeringens retningslinjer alle steder om offentlige forsamlinger, herunder mødestørrelse, hyppighed og varighed. Anvend regeringens retningslinjer.
  • Vend langsomt tilbage til almindelig praksis, fortsæt med at fungere online ved anvendelse af teknologi, mens I begynder møder med personer efter en gradvis plan som beskrevet herunder. Prioritering af forsamlinger med personer bør gives til møder, hvor der udføres ordinancer som fx dåb og nadvermøder.

Meddelelsen til ledere har yderligere vejledning om social distance, hvad man gør, når flere kirkemedlemmer ønsker at overvære et møde, hvordan man håndterer flere menigheder i en kirkebygning, passende sanitære procedurer, sikker administration af nadveren og meget mere.

Mens vi venter på yderligere instruktioner, opfordres medlemmer til fortsat at nyde en hjemmebaseret sabbatsoplevelse.