20 nye templer og et nyt hovedpræsidentskab for Primary bekendtgjort ved aprilkonferencen 2021

Tre nye templer i Europa: Bruxelles, Oslo og Wien

Aprilkonferencen 2021 i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev afholdt lørdag den 3. april og søndag den 4. april 2021 i Konferencecentret i Salt Lake City i Utah i USA. Der blev bekendtgjort nye generalautoriteter, opretholdt et nyt hovedpræsidentskab for Primary og bekendtgjort opførelsen af 20 nye templer.

Et lederskabsmøde fandt sted torsdag den 1. april 2021, hvor omkring 300 generalautoriteter, øverste ledere og områdehalvfjerdsere deltog personligt eller digitalt. Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum fremsatte råd og vejledning til kirkeledere.

Russell M. Nelson, Kirkens præsident, sagde, at vi under pandemien har »lært, at vi ikke behøver at hoppe på flyvemaskiner, for at vores vidnesbyrd kan nå ud til hele kloden.« Faktisk, sagde han, nåede kirkelederes ord »et hidtil uset antal mennesker i 2020«. Kirkens præsident bemærkede også væksten i trossamfundets humanitære indsats i 2020. Han nævnte også den hjælp, som Kirken kunne give. »Bidrag i form at tid, penge og personlig indsats er blevet skænket i en gavmild og kærlig ånd til nødlidende i 152 lande,« sagde han. Forud for denne instruktion blev navnene på 77 nye områdehalvfjerdsere præsenteret til opretholdelse.

Ved mødet lørdag eftermiddag blev kaldelsen af 11 nye ledere bekendtgjort. Det omfattede otte nye generalautoriteter og halvfjerdsere og et nyt hovedpræsidentskab for Primary.

Generalautoriteter og halvfjerdsere tjener i De Halvfjerds’ Præsidium, i områdepræsidentskaber og i andre administrative funktioner ved hovedsædet. Under ledelse af De Tolv Apostles Kvorum rejser de ofte for at mødes med og undervise kirkeledere, missionærer og Kirkens medlemmer i lokale forsamlinger. De har myndighed til at tjene overalt i verden, mens områdehalvfjerdsernes myndighed generelt er begrænset til det område, hvor de tjener.

De nye generalautoriteter og halvfjerdsere er ældste Sean Douglas, ældste Michael Dunn, ældste Clark G. Gilbert, ældste Patricio M. Giuffra, ældste Alfred Kyungu, ældste Alvin F. Meredith III, ældste Carlos G. Revillo jun. og ældste Vaiangina Sikahema.

Primarypræsidentskabet fører tilsyn med Kirkens organisation for børn, som underviser børn mellem 18 måneder og 11 år i Jesu Kristi evangelium og hjælper dem til at efterleve dets principper. Disse ledere tjener under ledelse af Det Første Præsidentskab og rejser ofte ud for at vejlede og støtte børn og deres lokale ledere. Det nye hovedpræsidentskab for Primary består af søster Camille N. Johnson som præsident, søster Susan H. Porter som førsterådgiver og søster Amy Wright som andenrådgiver.

Ældste Robert C. Gay og ældste Terence M. Vinson blev afløst fra De Halvfjerds’ Præsidium (med virkning fra 1. august 2021). De nye medlemmer i De Halvfjerds’ Præsidium er ældste Paul V. Johnson, der tidligere har virket som områdepræsident i Europa, og ældste Mark S. Palmer.

Mødet søndag formiddag blev kaldt for generalkonferencens påskemøde og var tydeligt internationalt i sammensætning, hvilket afspejler en global kirke. Det blev sendt direkte af flere TV- og radiostationer end nogensinde overalt på jorden og nåede ud til millioner af mennesker. Hver taler ved dette møde kom fra forskellige lande – og den på forhånd optagne musik blev opført af en række forskellige kor rundt om i verden, som sang på deres eget sprog.

Præsident Russell M. Nelson afsluttede dette møde på sabbatsdagen ved at vidne til det store publikum om, at Jesu Kristi gengivne evangelium giver håb til en splittet og udkørt verden. »Mine kære brødre og søstre, mit kald til jer denne påskemorgen er at begynde i dag med at øge jeres tro,« sagde Kirkens præsident. »Gennem jeres tro vil Jesus Kristus øge jeres evne til at flytte bjergene i jeres liv, selvom jeres personlige udfordringer kan tone frem så store som Mount Everest.«

Ved konferencens sidste møde bekendtgjorde præsident Russell M. Nelson planer om at opføre 20 nye templer over hele verden – tre af dem i Europa. Templerne vil blive opført på følgende placeringer:

• Oslo i Norge
  • Bruxelles i Belgien
  • Wien i Østrig
  • Kumasi i Ghana
  • Beira i Mozambique
  • Cape Town i Sydafrika
  • Singapore i Republikken Singapore
  • Belo Horizonte i Brasilien
  • Cali i Colombia
  • Querétaro i México
  • Torreón i México
  • Helena i Montana
  • Casper i Wyoming
  • Grand Junction i Colorado
  • Farmington i New Mexico
  • Burley i Idaho
  • Eugene i Oregon
  • Elko i Nevada
  • Yorba Linda i Californien
  • Smithfield i Utah

Det er det næsthøjeste antal af bekendtgjorte templer på et tidspunkt i Kirkens historie. Ved aprilkonferencen i 1998 bekendtgjorde den tidligere præsident for Kirken, Gordon B. Hinckley (1910-2008), planer om at opføre op til 32 nye templer, selv om han ikke nævnte specifikke placeringer.

Præsident Nelsons bekendtgørelse i dag af 20 nye templer og deres placering er enestående og ikke kun på grund af det store antal med specifikke placeringer.

Jesu Kristi Kirke har nu 251 templer, der er bekendtgjort, under opførelse eller i drift.